Geen zorgverzekering, wat dan?

Het schijnt dat er in Nederland meer dan 800.000 mensen geen zorgverzekering hebben omdat ze dat niet willen/kunnen betalen. Daarnaast zijn er ook vele wanbetalers. Maar hoe zit dat nu precies als je in dit land verplicht bent om een zorgverzekering te hebben? Ik neem aan dat als deze mensen medische zorg nodig hebben, dit uiteindelijk ook wel krijgen. Maar krijgen ze dan uiteindelijk een rekening voor de gemaakte kosten (van een kale kip valt niet te plukken) of draait de gemeenschap daarvoor op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

In Nederland is het verplicht om een zorgverzekering te hebben. Heb je die niet omdat je gewoonweg de premie niet betaald dan zal na 6 maanden het CVZ worden ingeschakeld.

In de tussentijd blijft men recht houden op zorg. Men zal deze zorg ook gewoon blijven krijgen.

Wanneer de zorgverzekeraar u bij het CVZ aangemeld als wanbetaler, dan wordt de premie ingehouden op het salaris of de uitkering. De werkgever betaald de premie dan rechtstreeks aan het CVZ.

Als je dan helemaal geen inkomsten hebt dan krijg je iedere maand een acceptgiro van het CJIB. Dit is dan de premie en een boete.

De kosten die je maakt terwijl je de premie niet hebt betaald worden gewoon vergoed door je zorgverzekering. Deze kosten zullen uiteindelijk wel op de wanbetaler worden verhaald. Het kan ook dat de wanbetaler uiteindelijk in de WSNP of in een andere vorm van schuldsanering terecht komt. Dan doet de zorgverzekering gewoon mee met de andere concurrente schuldeisers.

De zorgverzekering is in Nederland verplicht omdat we hier hechten aan het solidariteitsprincipe. Mensen die weinig zorg nodig hebben betalen zo een beetje mee voor mensen die veel zorg nodig hebben. En later zijn de rollen weer omgekeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ze betalen op zo'n moment met terugwerkende kracht alle premie terug vanaf het moment dat ze niet meer verzekerd waren. Het CVZ (College voor zorgverzekeraars) incasseert deze premie. Bijvoorbeeld door het van het loon af te halen.
Daarnaast betalen ze de premie die vanaf nu geldt. De ziekenhuiszorg is op deze manier verzekerd.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik vergeet er nog bij te zeggen: Plus een boete.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat alsnog betalen van de premie geldt niet vanaf het moment dat ze zorg nodig hebben. Als het goed is, worden deze mensen al veel eerder gesnapt. Ik dacht dat dat na een half jaar was, maar dat weet ik niet zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als zo'n iemand nou niks heeft (of doet alsof), dan kun je toch ook niks bij hem/haar claimen? Als deze persoon niet voor de tijd betaalde, waarom zou hij/zij het dan wel na de tijd doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij/zij heeft altijd minstens een uitkering dus dan wordt het daarop in mindering gebracht. Zorgverzekering is wettelijk verplicht en dus de premie betalen ook...Vroeg of laat.
Nu werk ik zelf bij een zorgverzekeraar en ik moet je wel zeggen ik zie soms klanten voorbij komen die héél lang geen premie betaald hebben.Jaren. Het afbetalen kan soms dan ook járen duren...of soms mbv bijv.schuldhulpverlening...
De zorgverzekeraars grijpen pas in als iemand een achterstand met betalen heeft van 6 maand .
Dan probeert men om een regeling te treffen maandelijkse betalingen +de achterstallige betalingen +een boete .
Wordt men hier het niet overeen dan wordt het bedrag van zijn inkomen ingehouden .
Men zal die persoon die geen verzekering heeft alleen helpen in het ziekenhuis als het alleen echt nodig is .