Mijn paspoort is al twee weken verlopen, omdat ik deze na geldigheid ga verlengen, krijg ik dan een boete?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
14K

Het beste antwoord

Nee, je krijgt geen boete.

Als je paspoort verloopt, moet je het laten vernieuwen. Verlengen bestaat niet meer.

Dus je koopt gewoon een nieuw paspoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beste vraag, een simpel antwoord en geen onjuistheden

Andere antwoorden (3)

Nee, je krijgt geen boete.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er wordt alleen een boete opgelegd bij het niet inleveren van het oude paspoort.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ons krijg je je nieuwe paspoort, rijbewijs, id kaart niet eens mee als je de oude niet inleverd. of hij moet gestolen zijn ofzo! Plusje voor jou
Pieter2011
12 jaar geleden
Vreemd, want bij ons doen ze niet zo moeilijk. Het oude rijbewijs mag je gewoon houden en bij het aanvragen van een nieuwe pas of identiteitskaart vragen ze je om het oude exemplaar in te leveren. Mijn oude (verlopen) paspoort had ik per ongeluk weggegooid, dus ik antwoordde (naar waarheid) dat ik geen paspoort had. Dat werd (zonder boete) gewoon geaccepteerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je krijgt geen boete als je je oude paspoort niet inlevert, dat zijn administratiekosten (vermissingskosten) omdat je je paspoort als vermist opgeeft, ook bij de politie en er zitten extra handelingen aan vast voor de gemeente (oa opvragen oude gegevens eventueel bij een andere gemeente).
Pieter2011
12 jaar geleden
@poesels Je hebt helemaal gelijk!
Je krijgt alleen een boete als de politie een geldige id wil zien, buiten dat om is het verstandig je id actueel te houden maar buiten dat om is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een rijbewijs is ook een ID. Het is niet verplicht om een geldig paspoort te hebben als je niet reist. Als je geen rijbewijs hebt kan je in plaats van een pasppoort ook een ID aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U kunt zich ook niet identificeren met een identiteitsbewijs dat verlopen is. Dat lees ik hier:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/met-welke-identiteitsbewijzen-kan-ik-mij-identificeren.html Dus ik denk, Som, dat Lox toch wel een punt heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar een rijbewijs, indien aanwezig, is ook goed natuurlijk.
Je kan geen boete krijgen omdat je niet verplicht bent om een paspoort in jou bezit te hebben .
Omdat een paspoort een reisdocument is en zolang je in nederland verblijft heb je ook geen paspoort nodig .
Maar als je een nieuw paspoort wilt dan moet je het oude paspoort wel inleveren anders volgt er wel een boete .