Mag je je raam in je huis gebruiken als etalage? Om dingen te verkopen?

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik zie het vaak dat mensen bijv. zelfgemaakte spulletjes in het raam zetten voor de verkoop. Of schilderijen.
Soms zie je ook wel fietsen e.d. te koop voor iemands huis.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed dat dat niet overeenkomt met het bestemmingsplan en waarschijnlijk heb je ook een diploma nodig...

Antwoorden (6)

Alleen op koninginnedag mag dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je hem alleen als reclame doeleinden gebruikt wel..
vanuit huis verkopen zal je moeten aanvragen..want dan val je onder winkelwarenwet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een woning mag je wel degelijk als winkel gebruiken je zit dan wel aan bepaalde restricties verbonden. Webshops werken namelijk veelal vanuit huis, veel gemeenten hanteren dan de regel 'maximaal 25% van je huis', ook mag je over het algemeen mensen dan thuis ontvangen om te kijken. Zolang je maar geen overlast bezorgt aan mede-, flat-, buurt-, wijkbewoners om je heen. Zodra er klachten komen zul je moeten stoppen met het ontvangen van mensen. Vraag dat dus na bij je gemeente. En voor het raam zelf betreft klopt het antwoord. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu lees ik zelf verkeerd... damnz... Voor reclame mag juist niet, vanuit huis verkopen wel. Ligt aan het soort 'winkel' en is gemeente afhankelijk. Je mag je dus juist niet profileren.
Panden hebben in het bestemmingsplan een bepaalde bestemming. Een winkelpand moet als winkelpand gebruikt worden, en een woning moet als woning gebruikt worden.
Een woning dus ook een beetje als winkel gebruiken, mag niet.
Het klinkt een beetje flauw, want wie doe je kwaad met wat spulletjes in het raam, maar de gemeente moet duidelijke regels hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als particulier mag je volgens mij best spulletjes voor het raam te koop zetten.
behalve als het bedrijfsmatig wordt en bv teveel verkeer aantrekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij mag het wel, zolang het niet commercieel is.
Dus zelfgemaakte spulletjes zou wel mogen, als je maar geen concurrent wordt van commerciele handelaren.
jc54
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je iets verkoopt, is dat toch altijd commercieel??
jc54
13 jaar geleden
Nee, als je iets verkoopt met het oogmerk winst te maken is het commercieel. Als ik iets gemaakt heb, een sierraad o.i.d. en ik verkoop het tegen kostprijs, ben ik niet commercieel bezig.
Volgens mij mag dit ook wel, ivm met dat het ongeveer het zelfde is als marktplaats. Als je tweedehands spullen koopt zou het volgens mij mogen, als je maar geen nieuwe dingen gaat verkopen.