Mag ik met een auto gekentekende aanhanger, geschorst, achter landbouwtrekker rijden?

Ik vraag me af of ik met een (let op;) 'geschorste' aanhanger mag rijden achter mijn landbouwtrekker...

De aanhanger staat op eigen (auto) kenteken, maar is geschorst.

Ik heb de aanhanger maar een paar uurtjes nodig vandaar dat ik hem liever niet van de schorsing af wil halen.

Dus concreet; Hang ik er een afgeknottedriehoek aan, en het originele kenteken erop zit, mag ik dan met een geschorste aanhanger rijden. Nogmaals dit is voor de landbouw hier zijn ook weer andere verplichtingen voor.

Ik kwam er zelf niet uit, misschien dat iemand het hier weet. Zo niet, ga ik even naar de RDW bellen.

Mvg Lars
PS: ik ben er uiteraard wel van op de hoogte dat je überhaupt gewoon met een auto aanhanger achter de trekker mag rijden.

8 maanden geleden
in: Wetgeving
tinus1969
8 maanden geleden
Ik zou vooral je verzekering bellen. Of je bij een ongeluk wel verzekerd bent.

Antwoorden (1)

Nee, dat mag niet.

Als de aanhanger een eigen (geel) kenteken heeft en je hebt de aanhanger geschorst, dan mag de aanhanger niet op de openbare weg staan of rijden. Je mag de aanhanger dus niet eens met de hand trekken of duwen en dus ook niet achter een trekker hangen. De schorsing zit op de aanhanger en is niet afhankelijk van het trekkende voertuig.

Er is 1 uitzondering: als je de aanhanger uitsluitend op eigen terrein (erf / weide / eigen wegen en paden) gebruikt. De aanhanger mag geen meter op de openbare weg komen zolang die geschorst is.
...
Je vraagstelling is wat onduidelijk. Ik ga er vanuit dat het gaat om een aanhanger met eigen geel kenteken.

Als het zo is dat je een aanhanger hebt zonder eigen kenteken en op de aanhanger zit nu een witte plaat met het kenteken van een geschorste auto, dan kun je de aanhanger gewoon gebruiken. Je moet dan de witte plaat die bij de auto hoort vervangen door een witte plaat met het kenteken van de trekker.
Toegevoegd op 22 augustus 2023 22:11: tekst
Inekez1
8 maanden geleden
tinus1969
8 maanden geleden
En zoals gezegd; de boete is mss nog te betalen, maar bij en ongeval ben je (waarschijnlijk) ook onverzekerd.