Als je door schuld van iemand anders in je broek pist kun je dan schadevergoeding claimen?

Een kennis is dat van plan, los van het feit dat hij zich dan belachelijk maakt. Omdat een buschauffeur niet wilde stoppen.

Toegevoegd na 15 minuten:
Er was nog wel een stop gepland, maar geannuleerd vanwege vertraging. Hij moest dus meer dan een uur nog wachten terwijl het al heel dringend was.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (6)

Nee, dat kan niet.
Jou kennis wou deze bus rit maken, dus moet ook niet zeuren als blijkt dat hij het niet kan ophouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, aandrang is geen reden om te stoppen voor een buschauffeur, hij heeft een erg strak schema en kan daar niet zomaar van af wijken. Je kennis heeft gewoon pech en mag waarschijnlijk ook nog betalen voor de schoonmaakkosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk niet. Hoe wil je dat controleren trouwens. Ruiken of de pis wel echt is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In je broek pissen door schuld van anderen is niet te bewijzen. Ieder ander in de zelfde situatie zou dan in zijn broek moeten pissen en dat is niet zo. Daarom valt het niet onder een WA verzekering.
Waarschijnlijk zal je kennis bij de uitspraak van de rechter weer in zijn broek pissen. Zwakke blaas?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt is idd niet te bewijzen, ik gaf als kind ook mijn zusje de schuld toen ik eens in mijn broek had geplast, maar daar trapte mijn moeder niet in......
Je stelt de vraag onder wetgeving. Je kunt inderdaad een schadevergoeding claimen. Dat recht heeft iedereen.

De claim kan bestaan uit het bonnetje van de stomerij. je moet namelijk wel kunnen aangeven waaruit de claim bestaat en door bonnen de schade aantonen.

De buschauffeur is waarschijnlijk geen zelfstandige, maar in dienst van een organisatie of bedrijf. Je kunt de claim dan sturen naar de organisatie of het bedrijf.

Verzoek daarbij het bedrag over te maken op je bankrekening. Natuurlijk geef je ook op waarom je denkt recht te hebben op schadevergoeding.

Natuurlijk heeft de organisatie of bedrijf het wettelijk recht om je verzoek te weigeren. Mocht je vinden in je recht te staan, dan kan je een advocaat in de arm nemen. Je kunt echter wel verwachten dat de kosten hiervan hoger zijn dan de te verwachten schadeloosstelling (mocht dat al kans maken). De advocaatkosten moet je sowieso zelf betalen en kan je niet achterhalen bij het bedrijf of organisatie die je claimt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik neem overigens niet serieus aan dat een dergelijke klacht recht zal vinden. Er moet namelijk aan de volgende voorwaarden voldaan zijn:

Er moet een onrechtmatige gedraging (doen of nalaten) zijn. Ik vraag me af of je het de buschauffeur kunt verwijten dat je in je broek plast als hij/zij niet stopt. Dit hangt af van eerdere stops en de reisduur.

Toerekenbaarheid van de daad aan de dader; Dit gaat dus over de schuldvraag.

Schade; Die zal er hoogstens zijn in de vorm van een stomerijrekening van 15 euro?

Er is een causaal verband tussen de daad en de schade; Dit is makkelijk betwistbaar. Er zijn meer buspassagiers. Als je de enige bent met het broekplasincident sta je niet sterk.

Relativiteit; De dader is alleen aansprakelijk voor schade, als de norm die hij overschreden heeft als doel heeft om het (aangetaste) recht van de benadeelde te beschermen. De buschauffeur heeft zich te houden aan de rijtijdenwet en moet mensen van A naar B brengen. Er staat waarschijnlijk niet in zijn contract dat hij mensen moet laten plassen buiten de verplichte rusttijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe even een gok en denk dat er in een volle touringcar (dubbeldekker - 100 man, geen dubbeldekker 55 man) gemiddeld dus 70 mensen passen. Deze mensen hoeven echt niet allemaal op hetzelfde tijdstip te plassen dus als deze touringcar voor iedere reiziger die moet plassen moet stoppen is de reistijd al snel het dubbele dan gepland.

Advies is dus het drinken te matigen...........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo kan je voor iedere reiziger in je bus wel uitzonderingen maken..... Het is niet leuk als een volwassen man in zijn broek dreigt te plassen maar om het kwartier een stop maken omdat meerdere mensen een uitzondering willen is ook niet leuk