Wat gaat er gebeuren na 2 aangiftes van winkeldiefstal?

Er zijn deze week 2 aangiftes van winkeldiefstal door 2 verschillende winkeliers tegen mij gedaan. Ik ben nog nooit met de politie in aanraking geweest en heb er oprecht diepe diepe spijt van. Wat zouden de gevolgen hiervan zijn?Wie heeft hier ervaring mee?0 Ik moet komende week voor verhoor naar de politie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
12.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 verschillende diefstallen of 2 keer dezelfde?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet idd dat ik heel stom bezig ben geweest. Ik zou het liefst van de aardbodem willen verdwijnen, want het gaat om maar een aantal kleine zaken die ik makkelijk had kunnen betalen. Ik snap mezelf niet.
Nyck ik hoop dat je gelijk hebt, maar omdat het 2 winkeliers zijn ( kantoorboekhandels die samenwerken) ben ik idd bang dat ik voor moet komen. Ik durf het mijn familie niet te vertellen en zal dit alleen moeten dragen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Happylife, dank je voor de reactie. Het doet me goed dat er mensen zijn die inzien dat ik idd oprechte spijt heb. Voorlopig veroordeel ik mezelf nog wel tot in het oneindige vrees ik. Ik weet ook niet of dat slijt, want normaal ben ik eigenlijk een heel integer mens die zoiets nooit zou doen en anderen die fouten maken altijd een tweede kans geeft. Van je fouten moet je leren is mijn uitgangspunt altijd geweest. Ik begrijp er dan ook niets van dat ik dit zover heb laten komen, laat staan dat het uberhaupt gebeurd is. Mijn 'life' is niet zo happy nu, ik hoop dat er ooit een moment komt dat ik kan zeggen dat ik me weer een beetje happy voel, maar voorlopig zit dat er niet in..... Mvg j1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Happy life.... Al twee kerr geprobeerd een reactie te plaatsen, maar lukt niet. Nog 1 poging.
Dank je voor de lieve bemoedigende woorden. Morgenavond moet ik door de zure appel heen bijten. Ik zie er enorm tegen op. Je hebt gelijk, ik heb middels mijn werk al heel veel goede dingen voor anderen gedaan en met heel veel succes. Daar ben ik heel trots op. Net zoals ik me nu heel diep schaam voor het
gebeurde. De weggenomen spulletjes waren uitsluitend voor anderen. Ik had ze makkelijk kunnen betalen. Het slaat echt nergens op .Het zal heel lang duren voor ik
mezelf kan vergeven. Misschien wel
nooit. In ieder geval bedankt voor de prettige woorden. Ze hebben wel wat tranen opgeleverd, maar dat is al vaker gebeurd deze week...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spijt....spijt.....
De pakkans is niet ZO groot, dus twee keer gepakt worden betekent dat je het minstens 20 keer gedaan moet hebben. Dan vraag ik me altijd af hoe diep die spijt zit.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak is dat pas het moment waarop echt de ogen opengaan en je er achter komt wat er gebeurt of waar je mee bezig bent. Ik denk dat dat je uitgangspunt moet zijn.
En ik denk dat ik er even een antwoord van ga maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Marleen,
Nee hoor 20x heb ik dat zeker niet gedaan. Kleptomanie is niet aan de orde. Dan zou ik te pas en te onpas overal dingen weghalen. Niettemin is het voor mij onbegrijpelijk dat het gebeurd is en ga ik er wel mee aan de slag met een bevriend psycholoog. Het verhoor is geweest, erg meegevallen, menselijke agent en ik heb begrepen dat het als 1 diefstal behandeld gaat worden.
Dat betekent waarsch idd een boete en dit blijft 4 jaar in juridisch dossier zichtbaar. Ook Nyck, happylife en TegenXinnig wil ik ff bedanken voor alle geruststellende en goede raad en adviezen. Jullie hebben me door deze dagen heen gesleept. Niet dat ik er mee klaar ben, want het zal nog heel lang duren voor ik mezelf kan vergeven...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke + voor jou dan :o) is wel wat moed voor nodig!
En jezelf vergeven? Denk dat je goed bezig bent als ik al je reacties zo eens lees, leer er dus van en maak het jezelf niet té moeilijk want vergeet niet dat je géén doodzonde hebt begaan en dat de meeste van ons wel eens iets doms doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe mijn best, dank je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt wel goed met jou ;o)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk het wel, maar het heeft tijd nodig....

Antwoorden (9)

Als je voor bijde schuldig word bevonden kan je zomaar 3 weken de gevangenis in moeten( sorry).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent ontzettend stom en dom bezig. Maar dat wist je al. Geef gewoon antwoord op de vragen van de politie. De gevolgen zullen zijn een boete. Betaal deze dan ook......en op tijd. Dan ben je er vanaf. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de winkel waar ik werk geven we bij betrappen op heterdaad een winkelverbod van een jaar. Dit doen we in samenwerking met de politie en die hebben een kopie van dit document. De persoon om kwestie krijgt een kopie en het origineel houden wij in een dossier.
Dit getekend door alle partijen. Er word wel aangifte gedaan en bij betreden tijdens winkelverbod wordt gelijk de politie gebeld zonder waarschuwing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Sereph,
Ik vind dit heel netjes van jullie. Zo geef je mensen nog een kans. Ik ben bang dat dat in dit geval niet gaat gebeuren. Niettemin dank je voor je reactie. Mvg
Zij zullen jou vehaal willen horen. En de agenten zullen dit gaan verbaliseren. Maar omdat het nu om meerdere overtreding gaat zul je voor het gerecht moeten komen.
Waar je een taakstraf en een voorwaardelijk straf gaat krijgen. Maar kan ook goed zijn omdat je nu een veelpleger bent dat het geen voorwaardelijke gevangenis straf zal zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb opgezocht dat een veelpleger iemand is waar minimaal 10 aangiftes tegen gedaan zijn. Niet om me schoon te praten, want fout is fout, maar ik hoop dat je geen gelijk hebt.....
Je kan, als je minderjarig bent, er vanaf komen met een HALT straf. Dat is een alternatieve straf, voldoe je aan die eisen van de straf, dan wordt het dossier niet naar justitie gestuurd. Je blijft wel in de registratie van de politie staan, maar je krijgt geen "strafblad".

HALT kan alleen bij een bekende verklaring en met toestemming van jouw ouders/voogd.

Ben je meerderjarig, dan kan je er een bekeuring voor krijgen, mits de waarde van de goederen onder een bepaald bedrag liggen. Bedrag rond de 150-250 euro.
Echter dit wordt wel geregistreerd in het landelijke database, ofwel, wel een "strafblad"

Ben je vaker "gepakt" dan gaat HALT niet meer op, en de bekeuring ook niet. Dan wordt er in beide gevallen een dossier opgemaakt die gaat naar justitie en die bepaalt wat er met jou gaat gebeuren.

Ben je een "first offender" ofwel, je bent zoals je al aangeeft, nooit eerder met politie en justitie in aanraking geweest, zal dit een boete worden en hooguit een voorwaardelijke straf. (voorwaardelijk wil zeggen, mocht je weer in de fout gaan, komt wordt de voorwaardelijke straf uitgevoerd)

Je moet naar het bureau om een verklaring af te leggen. Je zult als verdachte worden gehoord.
Wees eerlijk en vertel exact wat je gedaan hebt, dat is uiteindelijk in jouw voordeel. Een leugenachtige verklaring, daar prikken de agenten en de officier makkelijk doorheen.

Wijze les hoop ik voor je.

Toegevoegd na 2 minuten:
NB:

Ik kan niet opmaken of je minderjarig bent, maar als je dit bent dan moet de politie jouw ouders in kennis stellen.
Dus wees verstandig, vertel het ze, neem de schaamte en wees eerlijk. Ze horen het echt liever van jou dan dat ze het van een politieagent moeten horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben helaas behoorlijk meerderjarig.....(schaam)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kom je, als het ècht de eerste keer is, er vermoedelijk vanaf met een bekeuring .Ik weet zo niet het bedrag, maar dacht rond de 150 a 250 euro en dit is afhankelijk van de waarde van het goed. De hulp officier van justitie bepaald of je een boete krijgt of dat er een dossier wordt opgemaakt.
Dat je moet voorkomen zal echt niet zo snel gebeuren. In het ergste geval zal dus dossier worden opgemaakt, ingestuurd naar justitie, die zal een schikkingsvoorstel doen van de hoogte van de boete en/of eventueel een voorwaardelijke straf. Dagvaardingen (dat je dus bij de rechter moet komen) komen zo goed als niet voor bij een first offender winkeldiefstal. Kaart in de verklaring ook echt aan wat er is gebeurd en vertel ook waar je bang voor bent zoals je hier in de vraag stelt. Ene kant heb ik: Tja, eigen schuld, andere kant wil ik je ook een beetje sterkte wensen... ;-)
Dus ik laat het maar in het midden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop dat je gelijk hebt, masr omdat er 2 aangiftes lopen....????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt helemaal aan de situatie, is het op 1 dag gebeurd dan verwacht ik bovenstaande. Een soort meerdaadse samenloop. Doe je verhaal, jouw spijt lijkt me oprecht en neem gewoon de verantwoording. Het is niet anders. Ik snap dat het spannend is, maar het is echt niet anders.
Afwachten, dit is een van gevolgen ervan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee je moet je voorstellen dat je een ding wegneemt, dat gaat makkelijk en de volgende keer doe je het weer. Je komt in een soort roes en laat het meerdere keren makkelijk gebeuren. Ik vind het goed dat ik gepakt ben, want dat gevoel van die roes is weg en de waarheid is als een mokerslag aangekomen. De 2e winkelier stond in verbinding met de 1e( zelfde keten) en zo zijn eerdere ( kleine) diefstallen aan het licht gekomen. En ja mijn spijt is oprecht. Dit gaat NOOIT meer gebeuren, echt nooit. Ik schaam me vooral ook extra voor mijn omgeving, voor wie ik dit nog steeds verborgen hou. Zij zien mij als een integer mens, die veel voor anderen doet en altijd eerlijk is. Als iemand in mijn omgeving iets fout doet, krijgen ze van mij altijd een 2e kans. Die zou ik nu zo heel graag willen.... Maar ja.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
J1, het komt allemaal goed. Deze stap was denk ik ook nodig. Je betaalt letterlijk en figuurlijk deze misstap, waarna je de nieuwe kans krijgt om in de toekomst andere keuzes te maken. Zo kan je het ook zien.
Sterkte vd week!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
T74 ik hoop het, maar echt goed komen gaat het nooit meer natuurlijk. Ik zal er mee moeten gaan leren leven dat ik het gedaan heb en dat zal moeilijk worden. Ook heeft het veel meer verdere consequenties dan alleen maar een boete betalen en er vanaf zijn. Niettemin bedankt voor toch een beetje begrip en bemoediging!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat er met je gaat gebeuren weet ik echt niet, wel vind ik dat als jij oprecht spijt hebt van je daden welgemeende excuses aan de betreffende winkeliers wel op zijn plek zouden zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste nbk, dat heb ik 2 dagen na het gebeurde al gedaan.
Beste t74, jij ook heel erg bedankt voor de goede raad en prettige woorden. Ze hebben me echt geholpen de afgelopen dagen door te komen. Het verhoor is geweest, meegevallen, de afhandeling hiervan laat nu op zich wachten en kan enige maanden duren begreep ik. Het zal echter nog veel langer gaan duren voor ik mezelf kan vergeven...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
J1, heel graag gedaan, prettig dat ze begrip hadden, zo zie je maar, eerlijk zijn heeft echt alleen maar voordelen.
En jezelf moet je op een gegeven moment echt gaan vergeven hoor. Het is geen halszaak, jij hebt spijt, je krijgt je straf, je hebt jouw verantwoordelijkheid genomen en het komt nooit meer voor. Meer kan je niet doen.
Ok?
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
T74,ik doe mijn best, maar mezelf vergeven gaat denk ik toch nog lang duren. Het gebeurde strookt gewoon niet met wie ik ben. Ik heb een zeer goed gesprek gehad met de betr politieagent en ik zal er nog veel over moeten praten om het een plekje te kunnen geven was zijn advies. Ik denk dat hij gelijk heeft.
Het gaat idd never nooit meer gebeuren dat staat vast. Iig nogmaals bedankt! Ik heb oprecht steun gehad van je bemoedigende woorden. Aan botte opmerkingen van mensen die je direct veroordelen als zijnde een slecht mens, heb je niets. Er zijn ook goede mensen die blijkbaar de fout in kunnen gaan.....
Ik zou als ik jouw was even snel rechten studeren, want als men bewust is van een aantal zaken kan je er mee weg komen. Vergeet nooit dat je Godsrechten heb en die zijn mee genomen in t wetboek. Maar zo zijn er ook regels die geen wetten zijn, maar ze jouw wel gaan voorleggen als wetten. Niet bewust hier van zijn maakt t makkelijk voor politie en justitie de zaak snel op te lossen in een zekere zin door vals te spelen. Om je een beetje op weg te helpen. Een verhoor is geen verhoor, maar een contract bespreking. Een agent kan jouw niks maken als mens. Alleen als persoon. Zo heb ik nog wel meer interessante feitjes, maar zoek die zelf maar op. Veel interessanter om te doen ipv stelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp je niet echt.... Ik wil overigens nergens onder uit komen! Wat ik fedaan heb kan niet en mag nooit meer gebeuren Zou je misschien wat tijd uit willen trekken om je te verduidelijken? Daar zou ik heel blij mee zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
J1, je bent niet de enige die hier niets van begrijpt: Een agent kan jouw niks maken als mens. Alleen als persoon. ??????????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even snel rechten studeren ??
Regels die geen wetten zijn ?
Begrijp je het zelf nog allemaal ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pokermind is de weg een beetje kwijt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uiteraard. je zult verbaasd staan wat je als burger niet weet, maar oh zo handig is om te weten ingeval dat.
natuurlijk heb je hier voor een advocaat die dat soort dingetjes hoort te weten. nooit afgevraagd waarom sommige advocaten zware jongens vrij krijgen terwijl al het bewijs hun richting op wijst? tja, die weten nou net ff die dingetjes beter dan jullie he..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je leest ECHT teveel spannende boeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nope. ik hou niet van fictie boeken. feiten is wat mij interesseert en niet de mening van een gemiddelde burger.
bij de meeste winkels staat er ca. 151 euro boete op diefstal.overlast etc. etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat weet ik, maar dasr gaat het me niet om. Het geld vind ik niet belangrijk. De verdere gevolgen wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je je dat nou even bedacht VOOR dat je de diefstal ging plegen :/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je helemaal gelijk in
De pakkans voor winkeldiefstal is niet zo groot als mensen wel eens denken ; ik kan me dus maar heel moeilijk voorstellen dat het uitsluitend die twee keren zijn geweest, en dat je beide keren gesnapt bent. Vermoedelijk bestaat dat patroon dus al langer, en wordt je er NU pas ECHT mee geconfronteerd.

Maar je geeft zelf al aan dat het om lullige dingetjes ging die je makkelijk kon betalen. Dan toch de impuls niet kunnen onderdrukken noemen we ' kleptomanie' en als dat nog maar pas begonnen is, zou ik zo snel mogelijk hulp zoeken bij het proberen daar iets aan te doen. Het heeft namelijk altijd een oorzaak, die eigenlijk nooit met te weinig geld of te weinig spullen, hebberigheid of zelfs gelegenheid te maken heeft.

Je zaak zal hoe dan ook moeten voorkomen, want de aangiftes liggen er, maar misschien ben je uiteindelijk nog het beste af als je bijtijds open kaart speelt met bijvoorbeeld een familielid en hulp zoekt, als het even kan nog VOOR je daadwerkelijk met de billen bloot moet. Dikke kans dat daarmee dan terdege rekening wordt gehouden met de strafmaat, en het bij een voorwaardelijk blijft. Niet alleen de veroordeling is niet iets dat je alleen moet dragen, maar het achterliggende probleem moet worden opgelost, en ook dat red je niet in je eentje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is heel dom maar het ligt aan het bedrag wat je gestolen zou hebben en je leeftijd
maar je zou wel uren op het politiebureau moeten zitten in een soort cel en praten
en je krijgt een advocaat die is alleen voor jouw en je moet praten met de officier van justitie en dan word er bepaald wat je straf word