Wij willen een naam en logo voor een zanggroep laten lijken op de naam en logo van een grote schoenengigant. Er zal 1 letter verschillen. Mag dit?

Het lettertype lijkt, maar is anders en de kleur van het logo is gelijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (6)

Als het logo van de schoenengigant geregistreerd is en zij dus rechten hebben op deze afbeeldingen, kun je er op wachten dat er juridische stappen tegen jullie ondernomen gaan worden.

Als je het op een rechtzaak laat aankomen, zal de rechter moeten beoordelen, of jullie genoeg afwijkt van het schoenenlogo.

Gelet op jurisprudentie over dit onderwerp, zal de rechter oordelen dat slechts een letter verschil en voor de rest gelijk, niet voldoende is, om verwarring tegen te gaan. De schoenengigant zal dus in het gelijk worden gesteld.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Op basis van het handelsnaamrecht kan een ondernemer optreden tegen gebruik van een andere handelsnaam, voorzover er gevaar voor verwarring bij het publiek te vrezen is. Of dit gevaar voor verwarring bestaat hangt af van veel factoren: plaats van vestiging, branche, gelijkenissen tussen beide namen etc. etc. Zijn twee bedrijven op hetzelfde terrein actief en hebben ze sterk gelijkende handelsnamen, dan is de kans groot dat er sprake is van verwarringsgevaar en dus van een inbreuk.
Een zanggroep is iets totaal anders als een schoenenfirma, dus wat dat betreft kan er geen verwarring ontstaan.
Zijn de beeldelementen uit een handelsnaam (een logo) ook beschermd op basis van de Handelsnaamwet?
Nee, de bescherming van de handelsnaam is beperkt tot de naam alleen; figuratieve elementen vallen hier buiten. Deze beeldelementen kunnen wel via een merkregistratie beschermd worden.
Dus je zult wel moeten nagaan of het logo van de schoenenfirma via een merkregistratie beschermd wordt. De reden waarom het koor dit wil imiteren begrijp ik niet, maar het kan nooit wenselijk zijn om moeilijkheden op je dak te halen...
Amadea
12 jaar geleden
Volgens mij is er wel een soort van afspraak dat er minimaal 7 dingen (of iets in die richting) moeten verschillen (denk aan: tekst, kleur, vorm etc.). Dat is in ieder geval zo bij sommige elektronische apparaten ;)
K zou t nog ff opzoeken op Google C:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel simpel: ga gewoon eens in overleg met de schoenengigant of zij er OK mee zijn en de lol (want ik neem aan dat het zo bedoeld is) ervan inzien. Zo niet, dan kan je erop wachten dat ze gaan klagen en waarschijnlijk gelijk krijgen. Verder sluit ik me dus aan bij ALS
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de zanggroep geen succes heeft zal er niets gebeuren, de schoenengigant zal het niet merken. Als de zanggroep wel een groot succes wordt zal de schoenengigant waarschijnlijk een inbreuk op hun logo vaststellen, met op zijn minst een hele nare briefwisseling en op zijn ergst een gang naar de rechtbank tot gevolg. Of dit betekent dat de zanggroep de naam moet aanpassen hangt van teveel verschillende dingen af, maar met maar 1 letter verschil is in ieder geval het copyright op het logo geschonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet so wie so contact opnemen met die schoenengigant. Want als ze moeilijk doen kan dat veel gedoe opleveren, niet leuk! Maar als je geluk hebt sponsoren ze jullie ook nog, bijv. dat jullie die schoenen dragen tijdens optreden. Je weet maar nooit...