Als je een scooter ophaalt bij de scooterdealer. En de scooter vliegt in brand na 15 min rijden is de dealer dan aansprakelijk ?

Mijn scooter is gister in brand gevlogen na dat ik hem die ochtend heb opgehaald voor reparatie bij de scooterdealer.De dealer zegt dat het mijn fout is. Ik rij gewoon doe er niets geks mee. De politie zegt dat ik het maar onderling moet lossen.. Ik wil hier graag aangifte van doen van poging tot moord. Want als ik het niet op tijd had geroken was mijn benzinetank ook nog in brand gevlogen met mij erop en was ik dood. De brand was net onder me benzinetank . Had nog geluk dat ik een fles water bij me had om het te blussen.. Wat kan ik hier nu tegen ondernemen ik wil het hier namelijk echt niet bij laten zitten !

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik heb niet heel het verhaal erbij gezet. Toen ik de scooter daar bracht om mijn kickstart te laten maken. Zei hij dat het geen garantie werk was. En ik maar even 120 euro moest aftikken daarvoor. Heb gelijk de importeur gebeld om dat na te vragen & het is wel gewoon garantie werk. Dus Toen heeft de importeur de winkel gebeld en werd het gemaakt . De meneer van de winkel zei nog : Jullie gierige hollanders als je het zo wil kan je het zo krijgen. Dus ik Denk wel serieus dat er opzet in het spel is . Dat als hij iets kapot maakt dat ik later wel terug komt om te betalen..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (8)

Poging tot moord is overdreven. Er is geen opzet in het spel. Wellicht onderzoek laten doen wat de oorzaak is en wellicht is die te relateren aan het ongeluk. Dan kan je wellicht proberen dat hij het foutief heeft gerepareerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. Relax, poging tot moord is enorm overdreven het zal geen grote brand geweest zijn als je het met een flesje water uitkreeg.
2. Waarschijnlijk is er gewoon wat olie/benzine op de hete uitlaat gemorst en in brand gevlogen, hooguit nalatigheid.
3. Regel het gewoon met de verzekering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Poging tot moord heeft geen zin dat haal je niet .
Wat je wel kan doen bij een onafhankelijke dealer een onderzoek laten instellen naar de oorzaak van de brand .
En van daaruit kun je bekijken of het opzet was of nalatigheid .
Dan heb je altijd een punt om jou schade te verhalen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed avies + Mooi neutraal ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt ..
Begin bij de basis. Als het je zou lukken om een aansprakelijkheid bij de dealer te leggen moet je de scooter door een onpartijdige laten bekijken. Dit kan de expert zijn van je verzekering of een ander bedrijf als waar je de scooter hebt laten onderhouden. Worden er dan onregelmatigheden aangetroffen dan kan je vervolgens gaan proberen de dealer aansprakelijk te gaan stellen. Stel de dealer dan ook gelijk schriftelijk 9aangetekend) aansprakelijk. Als je niets vreemds vindt dan wordt het erg moeilijk. Maar mischien dat er dan nog eea op basis van coulance een goed anders exemplaar kan scoren. Aangifte van wat voor feit gaat het niet worden. Het zal een civiele zaak blijven tussen jou en de dealer. Overigens heel interesant om te kijken of je dealer is aangesloten bij een branchevereniging. Deze hebben vaak klachten en bemiddeling regelingen voor dit soort zaken. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, *als* onderzoek aantoont dat er wel sprake is van opzet, dan kun je prima aangifte doen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uiteraard, in het antwoord staat wat te doen als je geen gebreken aantreft.
Poging tot moord is een brug te ver. Het lijkt eerder of je met een onsymphatieke handelaar te maken heb in plaats van een moordenaar! Zijn opmerking over gierige Hollanders en 'je krijgt 't zoals je 't wilt' is natuurlijk niet netjes maar echt geen reden om aan te nemen dat er sprake is van poging tot moord.

Als je het hebt over 'aansprakelijkheid' in deze zaak dan is deze dealer echt niet strafrechtelijk 'aansprakelijk', tenzij hij met opzet een gevaarlijk voertuig aan jou aflevert, en dat lijkt mij hier dus niet aan de orde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je binnen 15 min brand in je scooter hebt na het verlaten van de reparateur, kun je wel met redelijke stelligheid zeggen dat het gerelateerd is. Hoe lullig het ook is, je zult toch terug moeten gaan naar hem... eerst in den minne proberen te schikken voor je echte stappen neemt. Je zult hem de kans moeten geven het te repareren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je kunt aantonen dat de reparateur (dus niet de dealer) een fout gemaakt heeft, dan is hij aansprakelijk voor de schade.
Als je vermoed dat de reparateur de scooter heeft gesaboteerd, dan zou ik de scooter door een gespecialiseerd bedrijf (ANWB?) laten onderzoeken en een schriftelijk rapport van de bevindingen laten opmaken.
Als daaruit blijkt dat er mogelijk gesaboteerd is, dan kun je de reparateur via een advocaat aansprakelijk voor de schade stellen en hem tevens van een poging tot doodslag beschuldigen.
Let wel. dit kan alleen als er aangetoond wordt dat er gesaboteerd is.
Hij kan natuurlijk ook een fout hebben gemaakt. Dan rest niets anders dan hem aansprakelijk te stellen voor de schade.
Ben je all risk verzekerd, dan kun je misschien eerst eens met de juridische afdeling van je verzekeraar gaan praten.
Overigens is het aantonen van sabotage lang niet altijd mogelijk, zo niet onmogelijk.

Alle emotie er om heen zou ik maar vlug vergeten, want dat brengt je niet verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Is dit aansprakelijkheid" is iets heel anders dan "is dit poging tot moord".
Je zegt het eerste maar je bedoelt het tweede - en néé, dit is geen poging tot moord.
Maar ga gerust je verhaal vertellen op het bureau (tip: bel ze eerst via 0900-8844 en maak een afspraak), misschien zijn er wel meer klachten over deze dealer.
Dan hoef je ook niet meer te blijven vragen of het nou zo is of niet, dan kun je je verhaal kwijt bij de politie en dan kijken zij of ze er iets mee kunnen.