'Kan een datalek plaatsvinden per post?'

Hallo,

Mijn onderwijsinstelling verstuurd briefpost met daarin persoonsgegevens in een ongesloten envelop.

Dat wil dus zeggen dat alle partijen/mensen die tussen de onderwijsinstelling en mij zitten in principe mijn persoonsgegevens kunnen lezen zonder dat ik dit merk. Helaas weigert de onderwijsinstelling om hier wat aan te doen. (ja de envelop dicht plakken is kennelijk te veel moeite)

Nou is het in Nederland verplicht als bedrijf zijnde om datalekken te melden.
Echter worden datalekken als volgt gedefinieerd:

We spreken van een datalek als persoonsgegevens in handen vallen van derden die geen toegang tot die gegevens zouden mogen hebben. Een datalek is het gevolg van een beveiligingsprobleem. In de meeste gevallen gaat het om uitgelekte computerbestanden, al kan een gestolen geprinte klantenlijst evengoed een datalek vormen.

Nou lijkt het mij niet geheel legaal om persoonsgegevens in ongesloten enveloppen te mogen versturen right?

Mijn vraag is dus: Valt deze situatie onder een datalek?
Afhankelijk van het antwoord: Waarom wel en waarom niet.

Alvast bedankt !

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"We spreken van een datalek als persoonsgegevens in handen vallen van derden die geen toegang tot die gegevens zouden mogen hebben. "
Niet blijkt uit je vraag of dit ook werkelijk gebeurd IS. Dus zou ik zeggen dat er in jouw situatie géén sprake is van een datalek. Wat niet wegneemt dat ik dit ook vreemd vind.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De vraagsteller heeft zeker een punt en zeker het uitzoeken waard. De suggestie om hier een zaak van te maken is goed, maar persoonlijk zou ik de vuile was niet buiten hangen, maar via de interne procedures oppakken. Dus vraag om een proefproces voor een studentenrechtbank, waarbij de schooladministratie de verdediging op zich neemt. De vraagsteller is de aanklager en de studentenraad is de rechter/publieksjury. En zorg voor voldoende bewijs, dus het rapport van de ombudsman. Een huisgenoot die post ongezien kan openen. De postbode die de brief bezorgt heeft.

Antwoorden (1)

Er staat nergens in de wet dat deze envelop gesloten moet zijn, dus het is niet "illegaal". Of het een datalek is, is maar de vraag. De brief wordt verzonden van brievenbus tot brievenbus en valt ondertussen onder de Postwet, waaronder het briefgeheim. De verzender kan betogen dat dit voldoende waarborgen biedt voor de privacy. Het postbedrijf zal overigens stellen dat de verzender desondanks zelf ook moet zorgen dat onbevoegden geen inzage krijgen, op een door de verzender te kiezen manier. En jij zit ondertussen met een probleem!

Er is voor zover ik weet geen jurisprudentie over dit probleem als datalek. Je zou een melding kunnen doen, maar die zal niet zo snel worden opgepakt; de Autoriteit Persoonsgegevens is nog niet zo actief. Je zou zelf een proefproces kunnen uitlokken, maar dat kan een hoop geld kosten. Je kunt de onderwijsinstelling in elk geval wijzen op de uitspraak van de Ombudsman, die van mening is dat ongesloten enveloppen met privacygevoelige informatie in strijd zijn met het vereiste van administratieve nauwkeurigheid (ook al is de school geen bestuursorgaan). Ook kun je een formele klacht indienen bij de onderwijsinstelling en daarna bij de klachtencommissie van de onderwijsinstelling.