Mag je iemand die zich verkleed heeft juridisch gezien zonder consequenties fotograferen?

Het is ongepast of zelfs verboden om zomaar foto's van iemand te nemen. Hoe zit dat (juridisch) wanneer iemand zich verkleed/geschminkt heeft? bv. als banaan of als Elvis Presley of zwarte piet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

Als ik een antwoord moet geven op jouw vraag, dan is het antwoord ja. Het portretrecht waar jij waarschijnlijk op doelt heeft betrekking op het publiceren van foto's en niet het fotograferen zelf :).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mits je je op openbaar terrein bevindt, mag je fotograferen wat je wilt. Dus niet bij iemand naar binnen of op eigen terrein fotograferen bijvoorbeeld. Wat je vervolgens met de foto's doet is het probleem: volgens het portretrecht mag je deze foto's niet publiceren zonder toestemming van de gefotografeerde(n). Mocht je dit wel willen, bijvoorbeeld voor een folder oid, dan moet je een contract opstellen waarin de afspraken vermeld staan wat er met de foto's gedaan wordt. Deze moet door alle partijen worden ondertekend, wil je je juridisch indekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet verboden om zomaar een foto te nemen of opnames te maken van iemand. Het is verboden om die zonder zijn toestemming te publiceren. Dat heeft te maken met de wet op de privacy en het portretrecht.Als je een foto neemt van iemand die verkleed of geschminkt is als zodanig dat die persoon niet herkenbaar is als die persoon, heeft dat geen juridische consequenties...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gaat al uit van een foute veronderstelling.

Het is namelijk niet ongepast en al helemaal niet verboden om zomaar foto’s van iemand te nemen.

Een straatfotograaf werkt op straat.
En fotografeert mensen.
Ook (misschien juist wel) mensen die verkleed zijn.

Trouwens, als op straat fotograferen verboden zou zijn zouden beroemde fotografen als Henri Cartier Bresson of Alfred Stieglitz nooit zoveel betekent hebben voor de
fotografie als kunst.

Bijgaand een van mijn straatfoto's (Kiev).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Conqie,
maar ik ken OYPO al. Dat is net zo iets, denk ik.