rekening van wehkamp van onze in 2010 overleden moeder,zijn wij daarvoor verantwoordelijk?

onze moeder is in april 2010 overleden,zij had ooit iets gekocht op afbetaling bij wehkamp,dat is altijd automatisch afgeschreven maar haar rekening is nu leeg,zijn wij als zoons nu verantwoordelijk ?kreeg bericht of wij als erven zo spoedig mogelijk 511 euro willen betalen onder dreiging van incassobureau en bkr registratie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K

Antwoorden (9)

Als je accoord bent gegaan met de erfenis, dan ben je ook verantwoordelijk voor de schulden (waaronder dus ook openstaande rekeningen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel vervelend dat je moeder is overleden.
Er blijft een vordering van wehkamp op de overledene bestaan, dus de erfgenamen zullen deze rekening moeten betalen. Tenzij je afstand doet van de erfenis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het rechtenforum staat over een gelijksoortige zaak het volgende:

"Iemand die een nalatenschap aanvaardt erft niet alleen het vermogen, maar ook de schulden. In dat geval moeten de erfgenamen de factuur betalen."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De schulden zijn deel van het vermogen.
Het vermogen bestaat namelijk uit bezittingen min de schulden.
Voorbeeld:
Als je een huis hebt dat € 250.000 waard is en € 150.000 schuld wegens een hypothecaire lening dan is je vermogen het verschil, dus € 100.000
Daar zijn jullie opzicht niet verantwoordelijk voor zover ik weet:S
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jullie de uitvaart hebben geregeld dan hebben jullie de erfenis zonder voorbehoud aanvaard.
Dat betekent bezittingen maar ook de schulden.
Probeer met Wehkamp e.e.a. zo vlot mogelijk af te wikkelen zonder incassobureau opdat je zo min mogelijk incassokosten hoeft te betalen.

Hebben jullie mogelijk een jaar lang na het droevige overlijden van jullie moeder de aflossing van de financiering en de rente van de bankrekening zien betalen?
Of is het anders gelopen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt mij dat wel/niet aanvaarden erfenis niks met regelen begrafenis te maken heeft.
Stel overleden ouder heeft grote schulden waarvan je op de hoogte ben.
Je regelt de begrafenis, want je gunt haar/hem een laatste rustplaats. Dit zul je dan zelf moeten betalen.
Op het moment dat het testament geopend wordt, kun je het testament niet aanvaarden.
Wanneer je echter het testament aanvaard en er blijken meer schulden te zijn als baten, kun je dit niet meer veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het regelen van de uitvaart heeft niets te maken met de erfenis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitvaart staat los van erfenis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De juridische werkelijkheid is dat je met het regelen van de uitvaart de erfenis hebt aanvaard.
Het is moeilijk te aanvaarden dat een daad van gevoel en medemenselijkheid juridische implicaties heeft, maar de wet is hard.
Ervaring in de naaste omgeving heeft dat uitgewezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een erfgenaam die “zuiver” heeft aanvaard is het haasje en moet opdraaien voor onverwachte schulden.
Men wordt al geacht zuiver te hebben aanvaard zodra men begint met het verdelen of verkopen van goederen van de overledene.
Wel mag een erfgenaam de begrafenis regelen of zaken regelen die “geen uitstel verlangen”, zonder dat de wet daar consequenties aan verbindt. http://www.erfenisadvies.nl/erfrecht-uitgelegd/aanvaarding-verwerping-beneficiaire-aanvaarding/
Bel even met de Wehkamp en leg de situaie uit, mijn ervaring is dat sommige bedrijven in dergelijke situaties best met je mee willen denken.
Je zal het wel moeten betalen, als je boven de 18 bent, maar er zal best een goede regeling getroffen kunnen worden zodat je het niet in 1 keer hoeft te betalen.

Wat jullie gekregen hebben is een standaard brief die altijd erg dreigend over komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bellen lost vaak een heleboel op, maar veel mensen bellen pas tegen de tijd dat het al isgelopen is en er zijn mensen die nooit bellen. Zelfs bij energiemaatschapijen kun je een betalingsregeling treffen als het niet lukt, dus whekamp zou geen uitzondering zijn en anders zijn ze niet heel erg medemenselijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschilt erg per bedrijf maar het is altijd het proberen waard. Ik heb bedrijven meegemaakt die een bewijs van overlijden eiste van een notaris, wat nogal prijzig is, maar ook die na eén telefoontje alles netjes regelde.
Ze hebben het recht. Maar mischien kun je eronder uit komen. Aangezien je moeder is overleden kun je mischien het product nog terug brengen? Bel hun even, mischien zijn ze voor rede vatbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je het niet terug sturen ook al is de datum verstreken? ..klantenservice bellen en anders vragen om enig coulance..

en anders idd in termijnen betalen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na een overlijden stoppen automatisch de betalingen van de bank. Deze zal weer gedeblokkeerd moeten worden door een curator en dan weet je pas als er nog geld is.