Moet ik ook al na 8 jaar studeren in nederland inburgeringexamen afleggen om nederlandse burgerschap te halen?

ik wil nederlandse pasaport hebben moet ik inburgeringsexamen afleggen en is het verplicht ook al als je in nederland ongeveer meer dan acht jaar gestudeerd hebt?
En is het nog geldig om dubbel nationaliteit te halen? Het is natuurlijk fijner. Maar ja wat zijn de nadelen of voordelen tussen die twee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

-dubbele nationaliteit is niet zo zeer alleen mogelijk als het land dubbele nationaliteit erkent. Het is meer dat dubbele nationaliteit is toegestaan als het land van herkomst je niet de mogelijkheid geeft om afstand te doen, of het bijna onmogelijk maakt (door betalen van hoog bedrag)

kortom, als het niet anders kan, dan mag het, kan het wel anders, dan moet je afstand doen van je vorigen nationaliteit

-recht om nederlander te worden ontstaat pas als je bijvoorbeeld al 5 jaar in nederland verblijft en een geldige verblijfsvergunning heb voor onbepaalde tijd (dus niet voor studie)

-uitzondering op inburgeringscursus plicht
Wie hoeven er nu geen examen te doen, wie zijn vrijgesteld?
Degene die in het bezit is van een WIN-certificaat moet naast alle taalonderdelen minimaal op
niveau 2 ook het onderdeel Maatschappij Oriëntatie op niveau 2 van de Kwaliteitsstructuur Educatie gehaald hebben.
- Degene die tijdens de leerplichtige leeftijd minimaal acht jaar in Nederland woonde;
- In België of Suriname behaald schooldiploma. Dit moet zijn behaald na onderwijs in een Nederlandstalige opleiding met een voldoende op de cijferlijst voor het vak Nederlands. Het niveau van de opleiding moet hoger zijn dan lagere of basisschool en het uitgereikte diploma moet een wettelijke basis hebben;
sterredag
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je al acht jaar in Nederland hebt gestudeerd, dan is het met succes afleggen van het inburgeringsexamen natuurlijk een koud kunstje. Het moet wel.

Dubbele nationaliteit is alleen mogelijk, als het land waar je vandaan komt, dubbele nationaliteit erkent. Er zijn landen die dit niet doen. In dat geval moet je dus je oude paspoort en nationaliteit inleveren.

Vind persoonlijk dat je moet kiezen tussen de twee nationaliteiten. kennelijk wil je graag Nederlander worden. Dan is er geen plaats meer voor een andere nationaliteit. Als je hier een probleem mee hebt, dan ben je er misschien wel niet aan toe, om de Nederlandse nationaliteit aan te nemen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als je een dubbele nationaliteit wilt, moet je toch al inburgeringexamen afleggen? ik denk het wel he?
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
ja, als je de Nederlandse nationaliteit wilt verkrijgen, moet je inburgeringsexamen doen. Dit staat los van het feit, of je daarna een dubbele nationaliteit zult hebben, of slechts een enkele.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inburgeringsexamen een koud kunstje? Ik denk dat er meer nederlanders voor zullen zakken dan slagen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is dan weer het voordeel van nederlander wezen.
Ik woon hier al mijn hele leven. Dat is 41 jaar. Ik ben gezakt voor het inburgering examen. Mag ik nu weg? Zonder gekheid... Moeten wij mensen die hier al lagere tijd wonen en zich goed kunnen uitdrukken in de Nederlandse taal, onderwerpen aan een inburgering exame?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is mogelijk om vrijstelling te vragen. Een Engelse vriendin van mij die hier al meer dan 40 jaar woont, heeft dat gedaan. Het vrijstelling vragen is een administratieve aangelegenheid. Maar iedereen is in principe inburgeringsplichtig.

Alle vragen rondom het verkrijgen van het Nederlanderschap krijg je beantwoord door de IND.
Twee nationaliteiten is iets wat uitsluitend gedoogd kan worden (er wordt dus niet mee ingestemd, maar het kan niet anders), in het geval dat een land dwingend voorschrijft dat er nooit afstand gedaan kan worden van die identiteit, zoals bv tot nu toe vanuit Marokko wordt gesteld.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een Nederlandse school diploma hebt, HBO of WO, ben je vrijgesteld van de inburgeringsplicht.

In principe kan je geen dubbele nationaliteit houden. Als je deze kan opgeven van de land van herkomst, is dat verplicht om te doen om in aanmerking te komen voor de Nederlanderschap. Er zijn echter uitzonderingen. De beruchtste voorbeeld zijnde de Marokkanen die geen afstand mogen doen van hun staatsburgerschap.