Is het toegestaan om op kamers te gaan in een andere regio en je eigen zelfstandige huurwoning te behouden?

Ik heb een zelfstandige huurwoning, maar ga studeren in een andere regio. Ik zou graag een kamer willen huren in de regio van mijn school, maar mijn huurwoning ook houden, zodat ik niet elke dag heen en weer hoef te reizen, maar in het weekend wel gewoon in mijn eigen woning kan verblijven, omdat ik hier verplichtingen heb.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja, zolang je maar ingeschreven blijft op het adres van je huurwoning (GBA), anders ben je conform de meeste contracten verplicht om dit aan verhuurder te melden.

Verder staat in de meeste huurcontracten cq algemene bepalingen dat je als huurder het gehuurde "daadwerkelijk, behoorlijk en zelf dient te gebruiken etc..".

NB
Ook verzekeringstechnisch (bijv. inboedel) kan er iets in de polis staan omtrent het criterium "bewoond zijn".
Als structureel doordeweeks niemand aanwezig is, is het risico op bijv. inbraak groter voor de verz. maatschappij.

In de praktijk zal het allemaal wel meevallen, maar het kan nooit kwaad even goed e.e.a. te checken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik blijf idd ingeschreven op het adres, ben namelijk de enige bewoner. Nu vraag ik me af of ik me voor het huren van een kamer moet inschrijven bij de gemeente. Het lijkt me namelijk niet mogelijk om ingeschreven te staan bij meerdere gemeentes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je kan niet op meerdere plekken ingeschreven staan.
Je hebt geen plicht om je in te schrijven op je kameradres.

Andere antwoorden (2)

Zou niets op tegen moeten zijn, zolang je de huur maar betaalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag zoveel woningen huren als je zelf wil, als je alle vast lasten maar betaald ;-)