Kan de rechter je verplichten de rechtzaak bij te wonen?

Als je minderjarig bent. En je moet naar de rechter voor OTS. Moet je dan naar de rechter of mag het? In de brief stond er dat ik een gesprek heb. Maar moet ik ook naar de rechtzaal?

Toegevoegd na 4 minuten:
( 17 jaar)

Toegevoegd na 7 minuten:
Als ik wel mee ga kan de rechter dan van beslissing veranderen? Hij wil wel een gesprek. Maar als ik wel naar de rechtbank ( rechtzaal) voor de uitspraak ga. Veranderd er dan iets als ik niet heen ga?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

De dochter van een vriendin is laatst ook onder toezicht ergens geplaatst en zij hoefde niet te verschijnen bij de rechtbank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, dat ben je niet verplicht. De rechter maakt het niks uit. Hij zit daar niet om de verdachte een lol te doen. Hij zal gewoon zijn uitspraak doen. Dit heet uitspraak onder verstek. Het is mogelijk om ook hierbij in hoger beroep te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niet verschijnt dan kan je er wel zeker van zijn dat de ots wordt opgelegd. En hoewel het niet verschijnen je verder geen problemen zal geven mis je wel de kans om jou verhaal te doen en de rechter op andere gedachte te brengen. Ga in ieder geval met je advocaat of die van je ouders in gesprek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb in mijn tijd nooit hoeven komen naar de ots zittingen maar ik deed dit altijd wel want het was een soort van uitje voor me daar ik anders mss een hele dag op me cel zat

ik ben dus wel iedere keer aanwezig geweest maar heb helaas nooit meegemaakt dat de rechter afweek van het advies van bureau jeugdzorg

dus gaan of niet gaan is iets wat jezelf moet beslissen en hopelijk heeft het voor jou wel het gewenste effect