Is artikel 461 (grondverbod) van het strafrecht ook toepasbaar voor een woonerf?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Excuses voor de wisseling van antwoorden, ik was iets te enthousiast.

Antwoorden (2)

Nee, artikel 461 is niet van toepassing op openbare wegen (wel op openbaar terrein).

Het is even zoeken in de bron, maar er staat:

"... terwijl artikel 461 WvSr niet op openbare wegen van toepassing is."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst het artikel maar is in het geheel plaatsen:

Artikel 461

Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.

Een woonerf kan dus niet onder dit artikel vallen daar de gemeente rechthebbende is en niet kan verbieden dat er mensen op komen.

Het wordt anders als er een calamiteit is en de politie of andere gezaghebbende u de toegang ontzegt in verband met veiligheid.

Het betreden van het gebied is dan verboden en kan dan op grond van artikel 461 bestraft worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je over dat laatste ook jurispudentie misschien? Ik kon alleen jurispudentie vinden waarin de conclusie was dat artikel 461 niet van toepassing was, juist omdat het openbare weg was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas kan ik die niet meer vinden op internet (storing bij rechtspraak.nl). Ken wel ongeveer de strekking: Na een schietpartij heeft de politie een gedeelte van een woonerf afgezet voor opsporing verdachte / bewijsmateriaal. Desbetreffend weggedeelte was met afzetting onttrokken aan het openbaar verkeer (geen openbare weg meer). Verdachte negeerde aanwijzing van verkeersbegeleider en betrad het afgebakend terrein. Enkelvoudige kamer achten verdachte schuldig aan art. 461 wvsr. Overigens is dit ook van toepassing tijdens jaarmarkten in centra van dorpen waarbij entree wordt gevraagd voor betreden van de jaarmarkt. Een mooi voorbeeld daarvan is de TT te Assen waar een stuk openbare weg wordt afgesloten voor de race, betreden van het terrein is dan verboden ivm art 461 wvsr.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat was ook mijn eerste gedachte dat het wel van toepassing kon zijn en had ik ook in een antwoord gezet. Maar toen ik ging zoeken, vond ik alleen maar het tegenovergestelde, dus dat antwoord heb ik weer verwijded.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de door jou gegeven link kan ik jammer genoeg ook niets vinden daarover.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een incident waarbij de politie een gedeelte afzet bv. Schietpartij, vorderen zij dat je het gebied verlaat. Overtreding is dan het niet voldoen aan een bevel of vordering en dus niet art. 461.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed lezen Jo. Niet een opsporingsambtenaar maar een verkeersbegeleider gaf het verbod tot betreden. Politie mag voor beveiliging kiezen om een particuliere instantie in te schakelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heb je nu eenmaal met wetgeving, een ander dan een opsporingsambtenaar die een openbare functie uit oefent (brandweer, beveiliger, verpleegkundige, militair, beambte van gemeente) kunnen je wel de toegang ontzeggen van bepaalde gebieden maar kunnen niets vorderen, vandaar dat artikel 461 wvsr van toepassing is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op welk artikel zijn ze dan strafbaar? Niet op hetzelfde artikel als de vordering van een opsporingsambtenaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Artikel 184 van het Wetboek van Strafrecht is dan wel degelijk van toepassing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Artikel 184 lid 2: "Met de in het eerste gedeelte van het vorige lid bedoelde ambtenaar wordt gelijkgesteld ieder die, krachtens wettelijk voorschrift, voortdurend of tijdelijk met enige openbare dienst is belast. " Lijkt me dat SpaansGraan gelijk heeft.