Ik werk 8.15 uur per dag zonder pauze mag dat?

ik werk bij een benzinepomp
door de weeks is er een manager dus met 2 personen
ik krijg dan geen pauze mag dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K

Antwoorden (2)

Hoewel ik niet erg op de hooge ben van deze regelingen kan ik wel wat tegenvragen stellen. De wetgeving spreekt namelijk van een pauze van 30 minuten na 5,5 uur werk vooropgesteld dat u niet zwanger bent of jonger dan 18 jaar. Dat mag ook 2x een kwartier zijn.
Heeft u al gevraagd bij uw aan uw collega's hoe de pauzes zijn georganiseerd. Eventueel kunt u bij uw vakbond navragen of er speciale eisen zijn gesteld in de CAO van uw bedrijf of waaronder uw bedrijf wordt gerekend. De regeling waarover u schrijft is niet bij wet geregeld, maar wel heel herkenbaar.
Succes verder!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat mag niet. Als je langer dan 5,5 uur achter elkaar werkt dan is minimaal 30 minuten pauze verplicht.

"Iedere werknemer meer dan 5,5 uur per dag werkt heeft recht op minimaal 30 minuten pauze. Deze werkonderbreking mag worden opgesplitst in twee keer een kwartier. Werknemer die langer dan 10 uur per dag werkzaam zijn, hebben recht op minimaal 45 minuten pauze. Ook deze onderbreking mag mag worden opgesplitst in meerdere pauzes van minimaal een kwartier."

Toegevoegd na 1 uur:
Mocht je de bron niet betrouwbaar genoeg vinden: ik heb een tweede link toegevoegd die verwijst naar de site van de Rijksoverheid. Hierin staat de inhoud van de wet ook nog eens opgesomd. Hier komt onder andere ook pauze aan de orde.

Richting je werkgever zou informatie van de Rijksoverheid toch wel geaccepteerd worden denk ik?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed antwoord, alleen in de praktijk gaat het vaak anders. Ik werk in de horeca en daar hebben we na de etenspauze geen lange pauzes meer. Hooguit 5 minuten, maar daar hoeven we dan weer geen 5,5 uur op te wachten, dus daar kunnen we wel mee leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dorussie: dat klopt natuurlijk. je werkgever moet jou in de gelegenheid stellen om pauze te nemen. als werknemer ben je verplicht om deze ook op te nemen, dat is je eigen verantwoordelijkheid. als het in de praktijk op een bepaalde manier geregeld is en dat werkt voor beide partijen is dat natuurlijk prima. de wet komt er eigenlijk alleen aan te pas als er onenigheid is over het wel of niet nemen van pauze en wanneer. in veel gevallen kun je hierover onderling goed afspraken maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens. Als je het samen kunt regelen is dat het beste. Dat geldt ook voor werken bij de pomp.