mag een brandgang gebruikt worden voor lange samenkomsten van mijn achterburen met drank en vuurkorven waar de vlammen boven onze schutting uitkomen

wij hebben een koophuis en onze buren huren als we ze aanspreken op hun gedrag zeggen ze dat ze de grond van de brandgang huren en dat ze er mee mogen doen wat ze willen ze hebben kippen duiven en een "terras"gemaakt van gebruikt hout het is er een grote bende en in de zomer een groot kabaal met feesten en zuipen maar ja ze mogen het zeggen ze . Ik heb altijd gedacht dat een brandgang vrij toegankelijk moet zijn maar heb nog nooit een brandweerwagen van een meter breed gezien.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
6.7K

Antwoorden (7)

Een brandgang moet inderdaad vrij toegankelijk zijn en moet netjes worden gehouden door de bewoners. Dit staat in je koopcontract. Omdat je buren huren zou ik aankloppen bij de verhuurder of de gemeente. Hebben ze geen eigen tuin?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of het ook ergens in een wet is opgenomen, maar ik ben beheerder geweest in een studentenflat en vanuit de woningcoöperatie was het verplicht om de branddeuren/gangen vrij te houden.
Ik ben zelf van mening dat het niet kan, aangezien je daar langs moet mocht er bij jou thuis brand uitbreken. Lijkt me niet fijn om dan door nog een brandje te moeten.
En voor zover ik weet kan het niet zo zijn dat zij de brandgang huren, aangezien dit een doorgang is, moet die voor alle bewoners die er gebruik van kunnen maken ook toegankelijk zijn.

Misschien weet iemand anders of de brandweer ook 'inspectierondes' doet in particuliere huizen, zodat je sterker staat bij het aanspreken van die buren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weet je niet via welke verhuurder ze het huren ?
anders zou je het eens kunnen navragen.
Ook zou je eens de gemeente kunnen vragen hoe het zit met rechten en plichten ,en wat maatschappelijk mag.
Sowieso moeten ze rekening houden met hun kabaal binnen bepaalde uren.
Wat de brandgang betreft,vlgs mij hoeft er geen brandweerwagen door heen te kunnen,maar is deze gang bedoeld voor het vluchten tijdens nood,of voor hulpdiensten om via andere kant de noodplek te kunnen benaderen,bv. met brandslang of brancard.
Maar dat weet ik niet zeker.
Heel veel succes met de situatie,kan me voorstellen dat je ermee zit,en dat je op deze manier de waarde van jouw huis,zowel in euro's als emotioneel ,ziet zakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is er geen brandgang verplicht als er ook andere uitgangen zijn, zoals een voordeur. (Een brandgang is bedoeld als ontsnappingsroute, en om toegang te geven voor brandweermensen met blusmateriaal, dus niet de brandweerauto zelf.)
Een andere zaak is of de buren gebruik mogen maken van die grond - dan zou je bijvoorbeeld via het kadaster moeten uitzoeken of die grond bij hun perceel hoort (zou zomaar kunnen van niet).
Wat je ook zou kunnen doen, is contact opnemen met de brandweer in je gemeente en de vraag daar stellen, met eventueel ook de vraag of ze een keer willen komen kijken.
Overlast - het andere dat je beschrijft - is altijd heel vervelend maar vaak moeilijk aan te pakken als het niet in overleg geregeld kan worden.
Als praten niet meer mogelijk is, rest je nog klagen bij hun verhuurder en bij de politie, maar als overlast niet structureel is en ervaren wordt door meerdere klagers, dan zal er waarschijnlijk niet erg veel gedaan worden met de klachten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou dreigen. Zeggen dat je de politie erbij haalt. Werkt goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een brandgang behoort over het algemeen bij de bebouwing maar is nooit eigendom van koper en/of huurder.
Het moet worden gezien als behorende bij de openbare weg en dient voor een ieder vrij toegankelijk te zijn in geval van nood.
Een brandgang moet worden gezien als vluchtweg.
Bovendien geldt daar voor elke aanwonende het recht van overpad,dus de boel blokkeren en/of in gebruik nemen is zéker niet toegestaan.
Het maakt niet uit of er zoals ik las in een andere reaktie andere "vluchtwegen" beschikbaar zijn.
Waar iemand zijn terras van maakt heb je natuurlijk helemaal niets mee te maken en is jouw zaak niet.
Het is niet zo dat omdat jij een koophuis hebt je meer rechten zou hebben dan iemand die huurt.
Ook het feit dat iemand duiven en kippen heeft zal je toch echt voor lief moeten nemen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Voor wat betreft het feesten en "zuipen".
Ik denk dat als het werkelijk zo is dat dit grote overlast veroorzaakt (wat nog moet worden bezien en beoordeeld door anderen want jij zelf hebt daar geen objectieve kijk meer op als ik het zo lees omdat je,je ook ergert aan kippen,duiven en terras en waarschijnlijk nog wel meer...?) je daar wel wat aan zou kunnen doen.
Ik vermoed dat ook jouw opstelling niet vriendelijk is tegenover de buren (gezien je taalgebruik ij de vraag) en daarom zou ik contact opnemen met bijv. buurtbemiddeling.
Hoe zit het met de andere buren in de buurt?
Ervaren zij hetzelfde of ervaar alleen jij het zo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een brandgang moet ten alle tijde vrij blijven van obstakels. Er mogen dus bv ook geen vuilcontainers of fietsen staan. De brandgang is niet direct bedoeld als toegang voor de brandweer, maar om zelf weg te kunnen komen als de voorkant van je huis in de fik staat. De brandgang wordt niet gehuurd door de bewoner van het huis waar hij achter loopt, maar behoort tot de algemene ruimten. Ik zou hierover eens contact opnemen met de afd. Brandpreventie van de plaatselijke brandweer.

Afgezien nog van dat alles veroorzaken die buren dus duidelijk overlast waar je terecht over kan klagen of aangifte van kan doen bij de politie.