Wat voor sankties zijn er wanneer je een boom omhakt?

Stel de gemeente geeft geen toestemming voor het omhakken van een boom en je doet het toch. Wie bepaalt dan de sanktie? De gemeente of de rechter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
6.9K

Het beste antwoord

In dit geval zal het waarschijnlijk de gemeente zijn die een boete oplegt, omdat zij eerder heeft een kapvergunning heeft geweigerd. Naast die boete zul je waarschijnlijk ook worden verplicht om nieuwe bomen terug te planten.
Een andere mogelijkheid is dat omwonenden/belanghebbenden bij de politie aangifte doen. Dan kan de zaak, via het OM, aan de rechter worden voorgelegd, zoals in dit voorbeeld:
http://www.omroepzeeland.nl/76980/2003-05-22/boete-voor-illegaal-kappen-bomen.html
Pieter2011
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De gemeente. Het is een milieu delict. De gemeente heeft BOA's in dienst (bijzonder opsporings ambtenaren) en deze maken proces-verbaal op en zullen een sanctie aan jou voorleggen, aan de hand van vastgestelde bedragen. Echter er kunnen omstandigheden zijn waarbij afgeweken zal worden van dat bedrag. (zowel hoger als lager)

Mocht je tegen die sanctie in bezwaar gaan, zal er een rechter aan te pas komen om te bepalen wie er in het gelijk staat. De gemeente of jij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gemeente bepaalt de hoogte van de boete. Je kunt dit wel aanvechten bij de rechter.

Ik zal even in het kort schetsen hoe het in onze gemeente geregeld is. Ze hebben een boomwaarderingssysteem. Elke waardevolle boom in de gemeente is in kaart gebracht. Een boom die niet op de kaart staat is niet waardevol en mag tegenwoordig zonder vergunning gekapt worden.

Een boom die wel op de kaart staat is wel waardevol. Aan de hand van leeftijd, stamdikte, beeldbepalende uitstraling, zeldzaamheid en nog wat criteria is een waarde (in euro's) toegekend aan de bepaalde boom. Als een boom toch omgehakt wordt is de boete gelijk aan de vastgestelde waarde van de boom. Die waarde kan varieren van een paar honderd euro tot tienduizenden euro's voor een zeer bijzondere boom. Ik zou dus voorzichtig zijn met zomaar omhakken zonder vergunning als het om een waardevolle boom gaat!

De gemeente bepaalt dus de hoogte van het te betalen bedrag, maar je kunt dit laten toetsen bij de rechter.