Is het normaal dat het CBR je rijbewijs kan invorderen omdat je Borderliner bent????

ik ben vorig jaar aangehouden met drank achter het stuur op, net niet voldoende voor invordering, nu dat later pas bleek heeft de politie de boel terug gedraaid maar het CBR niet, ik ben nooit eerder aangehouden met alcohol achter het stuur op.
dus nu bijna een jaar later mag ik na 2 keuringen (waaruit blijkt dat er geen sprake is van een alcohol probleem, ben alleen gelegenheids drinker....was ik) toch mijn rijbewijs inleveren en een 3e keuring ondergaan omdat ik zo eerlijk was om uit te leggen dat er in het verleden een Borderline gedragsproblematiek was geconstateerd.
er zijn ongeveer 3 miljoen nederlanders met de zelfde problematiek, maar toch stelt het CBR dat dat de reden is waarom ik gereden zou hebben met alcohol.
de praktijk leert dat het CBR anders het geld wat men voor een keuring zelf moet betalen (respectievelijk 965 en 609, vooraf betalen ander rijbewijs kwijt) moet terug geven.
en zo, heb ik het idee, dat het daar om te doen is.
Niet om wat het CBR stelt dat Borderline de veroorzaker is van deze misstap.

iemand een idee ????

groet Pieter

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In je vraag stel je: "er zijn ongeveer 3 miljoen nederlanders met de zelfde problematiek". 3 miljoen borderliners? Dat is niet correct, naar schatting zijn het er 150.000 tot 200.000.

Antwoorden (4)

ik zou even naar het CBR bellen. al vind ik het eigenlijk wel terecht.

je moet gewoon geen alcohol drinken, al zit je net onder het limiet, dat vind ik nog te veel.
als je niks had gehad (ook niet net onder het limiet) dan was dit ook niet gebeurt. je weet zelf of je wel of niet gedronken hebt, gebruik dan je verstand en ga gewoon niet rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik het mee eens, je bent zelf de ** om te gaan rijden dan draai je ook zelf voor de consequenties op. En ook als cbr jou (na keuringen) niet geschik vind om aan het verkeer deel te nemen mogen ze je rijbewijs innemen. Ook als ze daarbij als rede je borderline geven.hoe erg het ook is als je zelf denkt je draai wel gevonden te hebben.
Ja, voor jou helaas, kent het CBR die mogelijkheid..zie onderstaand betoog

Naast de strafrechtelijke invordering kan ook het CBR het rijbewijs, al of niet tijdelijk, ongeldig verklaren. Dit gebeurt naar aanleiding van een zogenaamde mededeling door de politie aan het CBR. Het CBR heeft dan reden te twijfelen aan de geschiktheid om een motorvoertuig te besturen. Uit hoofde van zijn taak de veiligheid op de weg te waarborgen, dient het CBR dan te controleren of betrokkene inderdaad geschikt is.

Zelfs dus wanneer de officier of de rechter het rijbewijs teruggeeft, kan het alsnog ongeldig worden verklaard. Dit dan niet als straf maar als bescherming van de veiligheid op de weg.

De meeste onderzoeken worden opgelegd in verband met alcohol of drugs, er wordt dan getwijfeld aan de geschiktheid om te rijden. Ook een overtreding van artikel 5 Wegenverkeerswet, gevaarzetting op de weg is een vaak voorkomende reden voor het opleggen van een onderzoek. Dan wordt getwijfeld aan de rijvaardigheid.

Een heel goede vraag, die ik dus met een plus beloond heb.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk denk ik dat er meer aan de hand is. Je bent aangehouden met alcohol op, oké, dat gebeurt meer. Maar waarom heb je dan twee keuringen moeten krijgen daarna? Normaal wordt een aanhouding voor alcohol toch afgedaan met een boete, of als het heftig was, met een beoordeling door de officier van Justitie?
Maar om een of andere reden moest je twee keer gekeurd worden. Kan het zijn dat je door gedrag of een ongebruikelijke reactie aanleiding hebt gegeven tot nader onderzoek?
Men kan je mijns inziens niet je rijbewijs afpakken alleen omdat je borderline hebt, want inderdaad, daar lopen (rijden) er nog wel meer van rond. Ik heb ook nooit gehoord dat je met deze stoornis niet zou kunnen autorijden.
Maar ik heb dus het idee dat er wat meer is gebeurd, misschien een paar dingen die jou zelf niet eens zo zijn opgevallen maar de politie en anderen wel, en dat die aanleiding hebben gegeven tot nader onderzoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vrees dat dit antwoord niet lang blijft staan omdat het niet echt een antwoord op de vraag is.
Ik heb je echter geplust omdat ik denk dat je gelijk hebt. De ex van mijn zus moest ook op voor enkele keuringen. Die keuringen krijg je alleen maar als je vaker met drank gesnapt bent, niet als je een keer net onder de limiet voor invordering gezeten hebt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt inderdaad denk ik gelijk dus een +. Maar als aanvulling wil ik geven dat borderliners wel degelijk een gevaar kunnen zijn. Ik heb zelf een zus met borderline en sorry dat ik het zeg, maar soms zit ik echt niet graag bij haar in de auto hoor!!!!! En dat vanwege haar rijgedrag die veroorzaakt word door de borderline. Ik zeg niet dat alle borderliners niet kunnen rijden maar ben ervan overtuigt dat deze 'ziekte' (om het maar even zo te noemen) best een gevaar in het verkeer kan zijn. Dat in combinatie met dus toch te veel (net onder limiet noem ik ernstig te veel) alcohol... Hmz ik zou niet graag op dezelfde weg rijden....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien een paar dingen die jou zelf niet eens zo zijn opgevallen maar de politie en anderen wel, : zegt toch eigenlijk ook al dat het geen goede situatie ios geweest :p
Je ondergaat deze onderzoeken bij het CBR vanwege het volgende artikel:
Artikel 130, eerste lid, van de WVW bepaalt, samengevat, dat indien een vermoeden bestaat dat de houder van een rijbewijs niet langer beschikt over de rijvaardigheid dan wel over de lichamelijke of geestelijke geschiktheid, vereist voor het besturen van een of meer categorieën van motorrijtuigen waarvoor dat rijbewijs is afgegeven, daarvan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling wordt gedaan aan het CBR.

Allereerst: voor het verkrijgen van een rijbewijs is een Eigen Verklaring vereist. Daarin heb je de plicht om gezondheidsproblemen te vermelden, hieronder vallen ook psychiatrische problemen, aan de hand daarvan kan het CBR een gezondheidsonderzoek eisen.
Jij hebt verzuimt dit te melden want anders had je al eerder te maken gehad met dit onderzoek.

De medische keuringen die je al hebt ondergaan, om vast te stellen of je een chronische drinker bent komen voor eigen rekening. Deze laatste keuring, de word uitgevoerd door een psychiater, heeft gelukkig een maximumtarief., het kan zijn dat je eventuele aanvullende verzekering dit vergoed. Zie voor meer info nza.nl (link bij bron)

Voor de duidelijkheid: je rijbewijs in nog niet definitief ingevorderd. De beslissing daarover is afhankelijk van de uitslag van het psychriatisch onderzoek.
Als je het niet eens bent met de beslissing kun je bezwaar maken.

Neem eventueel contact op met het juridisch loket voor meer advies.
Lees de websites bij Bron voor meer achtergrondinformatie.