Ik ben op het moment lid van de schietvereniging en leen wapens bij de club maar wanneer mag ik een wapenvergunning aanvragen?

Ben 17 word binnenkort 18|
Ben al vanaf mijn 16 onder begeleiding met vuurwapens aan het schieten en heb geen strafblad.
ik wil graag al een wapenvergunning aanvragen om dat ik ook wil gaan jagen en voor het halen van een jachtvergunning moet je een wapenvergunning hebben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2K

Antwoorden (3)

Volgens mij als je 18 bent, een jaar (of langer) lid bent van de vereniging, en het afgelopen jaar een bepaald minimum aantal keer geschoten hebt bij de vereniging (minimaal 23 keer?) Weet het niet zeker, dus slimste is na te vragen bij de vereniging of de politie bellen en vragen naar afdeling Bijzondere Wetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou ik het toch bij de schietvereniging navragen :-)
p. paultje toch, dit is niet haalbaar op kort termijn hoor.
je heb het over 2 verschillende dingen!! jacht en schietsport....

minimaal één jaar lidmaatschap van een KNSA-schietvereniging, en dan naar de politie om een wapenvergunning aan te vragen. (hopen dat je niets op je kerfstok hebt waardoor het niet word afgewezen)
bij een overtreding met geweld kan je vergunning weer ingenomen worden.

overigens zijn er nog wel wat eisen waar je aan moet voldoen om het wapen in huis te mogen hebben.
het moet achter slot en grendel, een wapen mag je niet schietklaar thuis hebben liggen (wapen en magazijn/munitie apart bewaren)

bovendien mag je met een wapen dat voor de schietsport is bedoeld en waarvoor de wapenvergunning is afgegeven het wapen alleen vervoeren van je huis naar de schietvereniging, en dus niet van je huis naar het bos om bijvoorbeeld een fazantje te schieten.

voor het jagen heb je GEEN!!!! wapenvergunning nodig. aan een wapen voor de schietsport worden namelijk andere eisen gesteld dan aan een wapen voor de jacht.
jachtvergunning (in de zin van een compleet pakketje waarmee je mag schieten op wild) bestaat niet in nederland!
hier heb je bepaalde documenten voor nodig die je moeten halen.(kennis over, en eisen waar je aan moet voldoen) het jachtexamen halen (jaartje leren dus!!!), WA verzekerd zijn voor de jacht, in bezit zijn van een jachtakte.
dan nog de vraag of je wil je jagen op groot wild, klein wild, watervogels, bijzondere jacht, gewone jacht, bestrijding?
je hebt te maken met een jachtseizoen. als je wil schieten om te schieten kan je het wel vergeten.

waarschijnlijk is het beter om je te verdiepen wat haalbaar is, en niet om te kijken wat er nodig voor is om wat te mogen afknallen. je bewandeld in dat geval namelijk de verkeerder weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van dezelfde site.... De gemeente verleent ieder jaar aan de Wildbeheereenheid Beesel-Reuver-Swalmen een 'jachtvergunning' om op een aantal percelen te mogen jagen. De Wildbeheereenheid regelt vervolgens met zijn/haar leden de jachtrechten etc. via jachtvergunningen. ik zou zeggen: doe gerust een poging!
Ik weet niet bij welke schietvereniging je zit maar daar kunnen ze je het best voorlichten daarover