Is het weleens voorgekomen dat geen enkele advocaat iemand wou verdedigen?

Mijn vorige vraag hierover werd verwijderd omdat hij te suggestief gesteld zou zijn, dus probeer ik het nog eens in de hoop dat ze hem nu niet suggestief vinden...Want wil het toch graag weten, en het was niet mijn bedoeling suggestief te zijn...Wil graag weten hoe het féitelijk zit. Of het ooit gebeurd is (en dus niet of dat terecht was of niet) en wat er volgens de wet gebeurd als het zou gebeuren.

Mijn vraag:

Is het in de moderne Nederlandse geschiedenis wel eens voorgekomen dat geen enkele advocaat de verdachte vrijwillig wou verdedigen? Bijvoorbeeld omdat wat de verdachte gedaan had te gruwelijk was en ze daarom allemaal weigerde.

En als dat zou gebeuren krijgt zo'n verdachte dan door de rechter een advocaat toegewezen (net als bij mensen die geen advocaat kunnen betalen). Want in Nederland heeft iedereen, wat hij of zij ook gedaan heeft, recht op verdediging. Maar wat nou als echt níemand die verdediging wilt bieden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor een advocaat moet het niet uitmaken wat de verdachte gedaan heeft; deze hoeft alleen maar de belangen van de verdachte te verdedigen. Om die reden denk ik niet dat dit voorgekomen is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké, misschien dat het op papier niet zou mogen uitmaken. Maar advocaten blijven ook mensen, met normen en waarden, toch? En ze mogen toch ook zaken weerleggen, als ze er écht niet achter kunnen staan? Of de situatie bijvoorbeeld voor hun gevaarlijk wordt omdat de verdachte (of zijn op vrije voeten zijnde vrienden) de advocaat bedreigen/chanteren etc. En stel nou in het uiterste geval (dat dus gelukkig nooit is voorgekomen nog, blijkbaar. Maar stél) dat ze dat bij alle advocaten doen en geen enkele advocaat meer wil. Wijst de rechter dan een advocaat toe? Staat hier iets over in de wet?

Het beste antwoord

Er is altijd wel iemand die de verdediging doet. Al is het maar zeer passief, uiteindelijk is het toch inkomen.
Een advocaat die niet bereid is om met zware criminelen om te gaan kan ook een andere richting kiezen. Denk dan aan een financien of scheidingen etc. De advocaten die wel criminele in hun rechten verdedigd is dat vaak ook bereid bij zwaardere (smerige vergrijpen).
Natuurlijk mogen ze een zaak weigeren, dat zal vaak genoeg gebeuren, maar er zijn genoeg advocaten in dit land.

En dan nog een ontwikkeling;
Zaken die echt heel smerig zijn, worden steeds populairder om te mogen doen als advocaat. De rede is media aandacht. Want dat is toch mooie reclame voor jezelf. Denk aan Anders Breivik, zijn 'Defence-team' heeft zelfs een fotoshoot gedaan voor deze zaak!