Hoe voorkom ik problemen met mijn foto-apparatuur bij de douane?

Ik ga rondreizen in Azerbeidzjan en Georgië. Daarbij neem ik mijn foto-apparatuur mee - ter (nieuw)waarde van enkele duizenden euro's.

Ik heb wel eens verhalen gehoord dat je die apparatuur niet zomaar overal mee naar toe kunt nemen, omdat je zogezegd iets invoert in dat land.

Of, andersom, dat je de spullen wel het land inkrijgt, maar dat de douane moeilijk doet wanneer je teruggaat naar Nederland. Ze zouden dan kunnen beweren dat je de apparatuur ter plekke hebt aangeschaft, dat je het nu uitvoert, en dat je dus uitvoerrechten moet betalen voor de uitvoer uit Azerbeidzjan / Georgië, of dat je invoerrechten moet betalen voor de invoer in Nederland.

Zijn deze verhalen realistisch? Hoe voorkom ik mogelijke problemen?

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2K

Het beste antwoord

Het enige wat ik kan verzinnen is om fotokopieën mee te nemen van de aanschafbonnetjes. Goed vooraf alle serienummers noteren en foto's maken van je apparatuur.

Eventueel op de foto's ook (delen) van je huis in NL mee fotograferen. Het zal lastiger zijn om de datum/tijd mee te fotograferen op een zodanige wijze dat dit als bewijs in een eventuele rechtzaak kan dienen.

Je kunt wellicht ook informeren bij je verzekering. Wat als dit gewoon gedekt is, dan kan je daarna gewoon nieuwe apparatuur kopen. Ik hoop dat je geen sentimentele waarde hecht aan de apparatuur die je nu hebt.
Voor een professionele fotograaf is zijn camera als een pen voor een schrijver. Gewoon vervangbaar dus bij een goede verzekering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Een verzekering zal dekken bij schade, eventueel bij verlies - maar niet bij inbeslagname, vermoed ik. En al helemaal niet als het geen inbeslagname is, maar de douane slechts een bedrag van een paar honderd euro aan "uitvoerrechten" eist. Dit nog afgezien van het feit dat ik mijn spullenboel niet heb verzekerd.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik heb intussen binnen mijn fotograferende vriendenkring ook rondgevraagd, en ik heb vragen gesteld op fotografieforums. Het resultaat is dat allerlei ingewikkeld gedoe nergens voor nodig is zolang de apparatuur passend is bij hobbyfotografie. Aankoopbewijzen zijn dan voldoende. Pas als je voor je werk reist, en/of als je meerdere body's, statieven, speciale lenzen enzovoort meesleept, moet je de formele weg bewandelen.

Andere antwoorden (2)

Dit zijn geen cowboy verhalen maar jammer genoeg de realiteit.
De enig oplossing is een origineel aankoop bewijs liefst met stempel en handtekening van de firma (verkoper) waar u die kocht. Om het nog moeilijker te maken liefst in het Engels.
Volledige beschrijving van het toestel op het document is ook nodig met vermelding van Merk, type, maar zeker het serienummer vermelden want ze zijn ongelofelijk achterdochtig.
Goede reis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zorg van te voren voor documenten voor tijdelijke invoer van al je foto-apparatuur.
Dit geeft je het recht (en tevens bewijs) om de apparatuur tijdelijk in te voeren in een ander land, daar te gebruiken, en daarna weer uit te voeren door het mee terug te nemen naar je eigen land.

Let er wel op dat je de spullen die zijn geregistreerd voor tijdelijke invoer ook met dezelfde waarde worden uitgevoerd. Je kunt dus niet daar een objectief verkopen, want dan heb je dat tegen de regels in permanent ingevoerd zonder betaling van de invoerrechten.

Maar moeilijker wordt het als je iets invoert wat tijdens het gebruik een belangrijke waardeverandering ondergaat voordat je het weer uitvoert. Maar daar zal je met fotoapparatuur niet snel last van hebben.

Hier is een link naar dit onderwerp op de douane site: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/douane_voor_bedrijven/invoer/douanregelingen_invoer/tijdelijke_invoer/

Toegevoegd na 1 dag:
En dan nu de juiste link: tijdelijke uitvoer ipv tijdelijke invoer: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/douane_voor_bedrijven/uitvoer/tijdelijke_uitvoer/

Niet goed opgelet;) Hopelijk kan je onbezorgd mooie foto's maken zonder dat het je je apparatuur of geld kost.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Die link geeft aan wat je moet doen als je iets hebt dat van *buiten* de EU is, en je dat tijdelijk naar *binnen* de EU wilt invoeren - om het daarna weer mee terug te nemen de EU in. Ik wil het juist precies andersom doen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh ok, andersom dan, tijdelijke uitvoer ipv tijdelijke invoer:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/douane_voor_bedrijven/uitvoer/tijdelijke_uitvoer/ Ik had even niet opgelet;)
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik heb een tijd zitten lezen, en het kwam me allemaal wat overdreven voor. Op een gegeven moment kreeg ik de indruk dat deze pagina's bedoeld zijn voor het exporteren van een zending containers. Toen pas bekeek ik wat er eigenlijk in de URL staat. En inderdaad: douane_voor_bedrijven. Helaas niet van toepassing voor een privépersoon die op vakantie een fototoestel en wat lenzen mee wil nemen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Je hebt me wel op het juiste spoor gebracht! Na enig zoeken vond ik deze pagina:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/buitenland_en_douane/reisbagage/vanuit_een_niet_eu_land/voor_welke_goederen_hoef_ik_geen_belasting_te_betalen_krijg_ik_vrijstelling_van_belasting Onder het kopje "Persoonlijke bagage" wordt uitgelegd hoe met fotoapparatuur om te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig, kan je in elk geval met een gerust hart op weg. Veel plezier.