Is het stelen van een artikel, en het vervolgens weer terug leggen strafbaar?

Als men erachter komt dat beide is gebeurd, is het dan mogelijk om juridische stappen te ondernemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
8.1K

Het beste antwoord

Omdat je op tijd tot inkeer gekomen bent door het terugleggen van het bewuste artikel heb je aangetoond dat je niet voornemens was je het bewuste artikel wederrechtelijk toe te eigenen.

Indien je echter de winkel verlaten hebt onderweg tot inkeer komt zal het wellicht wèl als diefstal aangemerkt worden.

Als je echter als ouder van b.v. een dertienjarig kind pas thuis merkt dat kind iets heeft gestolen..en je brengt dat artikel vervolgens naar de winkel terug.. dan is er wèl sprake van diefstal..maar zal doorgaans geen vervolging van het kind plaatsvinden omdat de ouder zelf al de noodzakelijke correctie(s) heeft aangebracht/verricht.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk verhaal. Waarschijnlijk wordt het desbetreffende persoon niet vervolgd. Is het echter wel mogelijk die persoon juridisch te vervolgen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit het terug leggend gedrag blijkt dat iemand dat artikel niet wederrechtelijk wilde toe eigenen en als dat gebleken is zal elke rechter vrijspraak verlenen. Dus ALS de Officier van Justitie je zou vervolgen leidt dat nimmer tot een veroordeling. Alleen al daarom zal de OvJ nimmer tot vervolging overgaan.. Theoretisch zou vervolging wel kunnen worden ingesteld..maar praktisch kunnen we dit rustig uitsluiten.. Groet, Ton

Andere antwoorden (4)

Wat is stelen in Nederland?

Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie. (art. 310 Sr).

Als je het gestolene direct weer terug legt is er geen sprake van wederrechtelijk toe eigenen.

Als je iets meegenomen hebt uit een winkel en mee genomen hebt naar huis en het de volgende dag weer terugbrengt is er in eerste instantie sprake van wederrechtelijk toe eigenen en heb je dus gestolen. De volgende dag krijg je spijt en breng je het terug. Dan is er sprake van verzachtende omstandigheden en daar zal een rechter rekening mee houden bij het bepalen van een straf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan dus nog wel vervolgd worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het om een ernstig delict gaat denk ik van wel.
Als het om een pakje boter gaat, zal men de moeite niet nemen.
Als je zoals je zegt er mee de winkel uitloopt,ben je strafbaar. Daar verandert het terugbrengen naar de winkel niets aan. Blijf je daarentegen met het artikel in de winkel en leg je het dan terug,dan is er geensprake van een strafbaar feit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze geven je natuurlijk een waarschuwing en ze kunnen een winkelverbod voor je regelen dat betekend dat je die winkel niet meer in mag , maar meestal doen ze dat niet.
Een winkelier die vermoed dat iemand iets steelt mogen ze alleen vragen om in de tas te kijken als de persoon over de drempel is want dan is men uit de winkel.
Ik heb in een kledingzaak gewerkt en heb ook weleens op het bureau gezeten om aangifte te doen , was wel een hele domme dief trouwens maar goed, wij konden ook een winkelverbod aanvragen maar deden het niet omdat het teveel rompslomp is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het woord stelen op zich is altijd strafbaar, maar als niemand het merkt......wees voorzichtig!
Ik raad het je niet aan....
Niet dat je straf zou krijgen, gewoon omdat het niet hoort....