Kan je legaal iets publiek organiseren zonder dat het uitgaat van een organisatie en zonder dat je eventuele inkomsten/ giften hoeft aan te geven?

Ik wil graag op regelmatige basis in huiskamers, kapellen, bibliotheken, schuren enz. muziek spelen en inspirerende teksten delen met een publiek. Ik hoef er geen geld voor, maar zou wel graag giften of vrijwillige bijdragen willen aanvaarden, ik heb immers ook kosten (zeker als ik een zaaltje moet afhuren). Op aanvraag wil ik dit ook privé doen bij mezelf thuis of bij mensen thuis. Daarnaast wil ik ook gaan wandelen met mensen, ook heel open en vrijblijvend.

Ik zou ook informatie over dit initiatief willen geven via een website en visitekaartjes geven aan wie interesse toont.

Tot nu toe had ik een vzw (stichting?) om dit soort dingen te organiseren, maar ik had meer kosten (boekhouder, website, zaal huren) dan inkomsten. Bovendien ben ik een nul in administratie, want dit kost me ellendig veel tijd en ik word er telkens bijna depressief van, zelfs als het simpelweg gaat om onkosten noteren en binnenbrengen. Het is me gewoon teveel. Ik heb ook niemand die dat voor mij kan regelen.

Zijn geldelijke bijdragen in dit kader automatisch "inkomsten" of is er een minimumbedrag aan vrijwillige bijdragen of giften mogelijk voordat je over "zwart geld" spreekt?

En moet ik dit absoluut binnen een vereniging doen, al dan niet met verplichte boekhouding, om dit te kunnen doen?

Ik wil dit doen in Vlaanderen, eventueel ook in Nederland. Ik hoef geen subsidies.

Naar het schijnt ben je soms wel verplicht je te verzekeren als je zoiets organiseert. Kan dat dan privé?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Voorzover ik dit nu snap ben je verplicht een administratie te voeren om aan te tonen wat je inkomsten en kosten zijn.
ronron1212