mag je in het leger alles doen om de vijand te vernietigen?

mag ik bijvoorbeeld met een raketlanceerder een truck vol vijanden laten ontploffen?
of met een minigun in de rondte schieten als ik mij onder de vijand begeef?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar hangen vast wel regels vanaf... Als ik jouw was, ga nooit in het leger.
Zeker voor je familie en vrienden is het verschrikkelijk. Toch is het je eigen keuze.

Het beste antwoord

Je hebt vijf verdragen van Genève en drie aanvullende protocols, beter bekend als de Geneefse conventies.
Die zul er er even op na moeten lezen wat wel en niet geoorloofd is in een gewapend conflict.
Op 21 augustus 2006 maakt het Internationale Rode Kruis via Associated Press bekend dat met de ondertekening van de verdragen door Nauru en Montenegro alle landen ter wereld (194 in totaal) zich aan de conventies onderwerpen.
De meeste lande houden zich dus niet aan de conventies en dan is alles veroorloofd, zelfs je tegenstander opeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je hebt eigenlijk altijd toestemming nodig van je baas via de radio
Maar als ij wordt beschoten moet je wel je vijhand vernietigden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In oorlog mag je met alles schieten wat er ter beschikking wordt gesteld op het slagveld. Verder gelden de regegels van de conventie van geneve
ronron1212
13 jaar geleden
Er bestaat zoiets als oorlogsrecht. Dit houdt in dat elke soldaat aan regels gebonden is. Deze regels zijn opgesteld door bijvoorbeeld de EU en de NAVO en door de lidstaten van deze organisaties ondertekend. Ook op nationaal niveau zijn er regels opgesteld. In moderne legers wordt nogal eens gegrapt dat men 'is getraind om te doden, en het van tevoren nog even te melden.' In principe is er voor elk gewapend contact toestemming nodig om terug te mogen vuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alles mag. Ziekenhuizen bv mag je niet bombarderen. Zie ook antw wb navo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee niet alles. En gewonde mensen ook vaak niet. Dat verschilt per land.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, er zijn regels voor het voeren van oorlog, de Confenties van Geneve (zie bron). Daarnaast is modern oorlog voeren in geen enkel opzicht te vergelijken met de situaties die jij beschrijft wat meer weg heeft van een computerspel dan modern oorlog voeren. Sowieso is het doel van oorlog voeren niet het doden van mensen, in tegendeel. Daarnaast bestaat modern oorlog voeren voornamelijk uit inlichtingen verzamelen, strategische doelen uitschakelen en proberen op politieke manieren de machtsbasis van je tegenstander onderuit te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je mag niet alles doen. maar als je contact hebt dan wordt het in het heetst van de strijd nog wel eens vergeten. om op jouw voorbeelden antwoord te geven.
je mag op die vrachtwagen schieten als je toestemming hebt van je baas.
je mag met je minigun in de rondte schieten als je contact hebt(minigun is dan in dit geval een mini-me of een mag)
uiteraard wel gericht

Toegevoegd na 57 seconden:
contact is als je bezig bent met de vijand