Er is - terecht - veel kritiek op biometrisch paspoort. Tweede Kamer wordt nu kritisch. Is er iets gewijzigd m.b.t. vingerafdrukken afnemen e.d.?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Nee, het enige dat verandert is is het besef dat er veel meer fout kan gaan dan men tevoren had verwacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, wat die vingerafdrukken betreft is er niets gewijzigd (en dat zal ook niet gebeuren: ze blijven gewoon in het paspoort staan). Wat wél nog ter discussie staat is de vraag of je die vingerafdrukken in een centrale database moet opslaan. De Tweede Kamer is daar kritisch over. Minister Donner komt binnenkort met (aangepaste) voorstellen om de scepsis van de Kamer weg te nemen. Alternatief zou kunnen zijn dat elke gemeente de opslag van die gegevens zelf regelt.

Zo'n decentrale opslag vind ik overigens persoonlijk net zo bedenkelijk; als die gegevens in verkeerde handen vallen, kan dat ernstige gevolgen hebben. Maar ook van het bijgaande artikel (zie Bron) word je niet vrolijk...

Toegevoegd na 5 dagen:
En "vers van de pers": Alle vingerafdrukken die momenteel door gemeenten zijn opgeslagen worden gewist. Dat zei minister van Binnenlandse Zaken Piet Hein Donner (CDA) donderdag in het debat over de opslag van biometrische gegevens. Lees verder op:
http://www.nu.nl/politiek/2502222/vingerafdrukken-moeten-worden-vernietigd.html
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Pieter! Misschien moet ik toch nog heel even wachten met het aanvragen van een nieuw paspoort..... Hoewel ik wekelijks zeker 1 tot 2 keer de Limburgse grenzen passeer. Dinsdag nog een dagtrip gemaakt via Belgie naar Frankrijk en even tanken in Luxemburg. Duitsland had ik met gemak kunnen meenemen. Holland vind ik dan weer te ver en oninteressant.
Pieter2011
12 jaar geleden
Wachten of niet, bij het aanvragen van een paspoort (of ID-kaart) zul je in elk geval je vingerafdrukken achter moeten laten. Dát verdwijnt niet, want ze blijven op de kaart staan. Alleen worden de gegevens nu niet langer bewaard.
Laten we reëel blijven. Hoeveel kritiek wij ook op het biometrisch paspoort kunnen hebben, de VS wilden dat het er zou komen, dus zal het voorlopig ook blijven..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dream on ....