Heb ik recht op een participatiewet uitkering als ik bij mijn ouder (met aow) inwoon?

Ik heb nooit een langdurige baan gehad of een uitkering. Weleens in het verleden kortstondig een WW-uitkering gehad.
Mijn partner zorgde voor het inkomen. Ik zorgde voor de huisdieren en ons huis. Onze relatie is voorbij.
Ik heb geen onderdak. Mijn vader heeft aangeboden of ik bij hem wil komen wonen.
Hij heeft een alleenstaande AOW en pensioen.
Ik ben ook opzoek naar werk, maar zonder recente werkervaring, is het lastig om jezelf te "verkopen"aan een bedrijf. Maar ik blijf door zoeken natuurlijk, hopelijk geeft ioemand mij een kans.
Ik wil niet op mijn vader teren.
Naast mijn vaste rekeningen moet ik toch ook eten?

Ik vraag mij nu af of ik recht heb op een Participatiewet uitkering?
Ik heb niet veel vaste lasten maar wel een paar, waaronder mijn ziektekostenverzekering, een abb. op mijn naam en een paar verzekeringen (avp e.d.).
Ik heb al uitgezocht dat ik recht heb op Zorgtoeslag maar dat is niet voldoende om mijn ziektekostenverzekering te betalen.

En ik vraag mij af of het financiele gevolgen heeft voor de hoogte van mijn vaders AOW en pensioen als ik bij hem in ga wonen?
Is daarin nog verschil, als ik wel of geen Participatiewet uitkering ontvang?

O ja ik ben eind 40 jaar oud, maakt dat nog iets uit?

Ik hoop dat iemand me wat duidelijkheid kan geven.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
fisbel
7 jaar geleden
De kostendelersnorm - waarbij AOW'ers met een meerderjarig kind samenwonen en een lagere AOW krijgen - wordt uitgesteld van 2018 tot 2019.
Als de maatregel doorgaat wordt de AOW voor alleenstaanden een AOW voor gehuwden. Dat scheelt ruim € 300 netto minder per maand aan AOW, De kostendelersnorm houdt in dat mensen die de kosten kunnen delen, minder AOW ontvangen. De kostendelersnorm zou per 1 juli 2016 ingaan, maar de invoering van de norm is uitgesteld. De politiek wil eerst onderzoeken wat voor invloed deze aanpassing heeft op de hoeveelheid mantelzorgers. Omdat dit onderzoek nog loopt, zal de kostendelersnorm niet voor 1 januari 2019 worden ingevoerd.
Zie:
https://www.anbo.nl/prinsjesdag2016_inkomen Lees verder het antwoord hieronder.

Antwoorden (1)

Als je aan de normale voorwaarden voldoet, zoals geen inkomen/vermogen etc., zul je wel in aanmerking komen voor een bijstandsuitkering. Maar omdat je bij je ouder woont wordt die uitkering iets minder. Ipv 70 van het minimumloon krijg je, als je bij 1 ouder woont, maar 50 procent van het minimumloon. Dus een bijstandsuitkering die ongeveer 20% lager zal uitkomen dan standaard.

Voor je ouder heeft dat geen gevolgen voor zijn aow of pensioen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Participatiewet#Wet_maatregelen_Wet_werk_en_bijstand_en_enkele_andere_wetten
erotisi
7 jaar geleden
fisbel
7 jaar geleden
De kostendelersnorm - waarbij AOW'ers met een meerderjarig kind samenwonen en een lagere AOW krijgen - wordt uitgesteld van 2018 tot 2019.
Als de maatregel doorgaat wordt de AOW voor alleenstaanden een AOW voor gehuwden. Dat scheelt ruim € 300 netto minder per maand aan AOW, De kostendelersnorm houdt in dat mensen die de kosten kunnen delen, minder AOW ontvangen. De kostendelersnorm zou per 1 juli 2016 ingaan, maar de invoering van de norm is uitgesteld. De politiek wil eerst onderzoeken wat voor invloed deze aanpassing heeft op de hoeveelheid mantelzorgers. Omdat dit onderzoek nog loopt, zal de kostendelersnorm niet voor 1 januari 2019 worden ingevoerd.
Lees: https://www.anbo.nl/prinsjesdag2016_inkomen