Wat kan er gebeuren als je gegevens op je ov chipkaart niet overeen komen met die van je id kaart?

Zijn er consequenties bij de volgende verschillen tussen een ID-kaart en OV-chipkaart?
- Een andere voornaam?
- Een andere achternaam?
- Een andere geboortedatum?
- Een ander geslacht?
- Twee foto's die niet op elkaar lijken?

Zo ja, welke en wat kan een conducteur doen als hij iemand betrapt die (een van) die verschillen heeft?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is niet zo moeilijk: je krijgt gewoon een boete als je op andermans kaart reist.

Het beste antwoord

Een conducteur is een zogenaamde BOA. Hij mag je vragen om je identiteitsbewijs en reisbewijs. Als je reisbewijs en id niet overeenkomen is de conducteur bevoegd je ov kaart in te nemen.
Zowel de eigenaar van de ov kaart als de zwartrijder krijgen een boete.
Als je probeert om onder een valsenaam te reizen in het openbaar vervoer kan een conducteur besluiten politie in te schakelen en dan wordt het een echt dure aangelegenheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je heldere antwoord! Dit is interessante info! Vraagt een conducteur altijd naar een id kaart tijdens controle?

Andere antwoorden (1)

Dat is niet zo moeilijk: je krijgt gewoon een boete als je op andermans kaart reist.
Het kan namelijk zijn dat je de bewuste ov-chipkaart gevonden hebt, maar ook dat je hem gestolen hebt. In beide gevallen heb jij niet betaalt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar wat nou als bijvoorbeeld de helft van de gegevens wel kloppen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan zou het de kaart van je zus/broer kunnen zijn, maar nog
steeds niet de jouwe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Altijd een anonieme kaart stelen dus (haha) of lenen :p