Mogen sportclubs eisen dat je 4 maanden voor het nieuwe seizoen opzegt?

De hockeyvereniging van mijn zoon heeft staan dat het lidmaatschap voor junior leden vóór 1 mei moet worden opgezegd. Doe je dat niet ben je voor het gehele jaar contributie verschuldigd.
Als ik wat verschillende verenigingen bekijk zijn ze hier niet uniek, in tegendeel ik zie het overal staan.
Ik vraag me nu af of ze dit kunnen handhaven als je later opzegt.

Ik kan wel vinden dat verenigingen buiten te wet van Dam vallen, en dat ze zelf mogen bepalen dat je voor een jaar extra moet betalen als je niet binnen een redelijke termijn opzegt. Daar wordt genoemd 1-2 maanden. Voor 1 mei opzeggen betekent echter een opzegtermijn van 4 maanden. Mogen ze echt een dergelijk lange opzegtermijn hanteren?

Dit even los van het feit dat ik ook wel begrijp dat ze tijd nodig hebben om iedereen in te delen voor het nieuwe seizoen begint. Maar deze termijn lijkt me wel heel erg lang en valt dat wettelijk gezien onder redelijke termijn?
https://www.iusmentis.com/zakendoen/consumentenrecht/wetvandam-stilzwijgend-opzeggen-verlengen/

Toegevoegd op 13 juni 2020 20:37: omschrijving

Weet jij het antwoord?

/2500

De KNHB (Hockeybond) eist dat voor 1 juni door de clubs wordt doorgegeven welke teams er aan het volgende seizoen deelnemen. De hockeyclub zelf heeft ook tijd nodig om de administratie te verwerken en rekent hiervoor blijkbaar 1 maand tijd. Het nieuwe seizoen begint niet 4 maanden na 1 mei (begin september), maar al eind juli/begin augustus als de trainingen weer beginnen. Dat is meestal een maand eerder dan de eerste competitiewedstrijd. Einde van dit seizoen is nog ongeveer een maand eerder, omdat er ook een paar weken vakantie tussen zit waarin niet wordt getraind. In feite heb je dus een opzegtermijn van ongeveer 2 maanden voor het eind van dit seizoen, en 3 tot het begin van volgend seizoen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100