Waarom krijgt iemand strafvermindering als hij bekent? Het misdrijf blijft toch gelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat me raden iets te maken met Joran VD Sloot ?

Het beste antwoord

Een persoon die bekend krijgt een lagere straf omdat een bekenning gezien wordt als een spijt betuiging, iemand die spijt heeft van zijn daad erkent hem en bied zij verontschuldigingen aan, iemand die spijt heeft van zijn daad is een minder groot risico voor de maatschappij dan iemand die blijft volharde in zijn onschuld (ook als de schuld bewezen is) heeft geen spijt van zijn daad en kan na vrijlating weer terugvallen in het verkeerde gedrag.

Een pracht voorbeeld in deze is de moord op de postbode Herman v. Lanen te Erp.

De pleger van het ongeval toonde tijdens de zitting voor het gerechtshof spijt, hij kreeg voor het veroorzaken van het opzettelijk veroorzaken van een ongeval met dodelijk afloop 14 jaar gevangenisstraf.

Zijn handlanger die hem slechts telefonisch adviseerde riep tijdens de zitting voor het gerechtshof:

"Ik heb hier niks mee te maken, ik wil naar huis godverdomme."

Hij kreeg een net zo zware straf als de daadwerkelijke dader, 14 jaar omdat hij zijn schuld in het ongeval niet wilde erkennen.

Een echte strafvermindering is het volgens de wetgeving niet, het is een lagere straf oplegging uit overwegingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat het de politie veel werk scheelt (en dus geld), het scheelt veel tijd, en om het bekennen te bevorderen. Anders zou natuurlijk niemand bekennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft voor de politie zelfs geen verklaring af te geven, dit mag niet mee wegen in de strafbepaling, het gaat om de gedragingen tijdens de zitting die de straf bepaalt. Beken je tijdens de zitting zal daar de rechter weldegelijk rekening daarmee houden.
Dat is niet juist wat u zegt, strafvermindering heb je krachtens de wet geen recht op als je bekent.
Je moet het zo zien;
De Rechter geeft je een straf om je te doen inzien dat je foute dingen hebt gedaan.
Meestal ziet een Rechter een bekentenis van de dader als teken van berouw.
Daarom krijgt een dader vaak strafvermindering als hij dat doet, maar hangt geheel af van de goedwil van de Rechter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad.. Het zogenaamde subjectief recht.
Als je niet bekent, rekent de rechter voor elk onderdeel de zwaarste staf omdat hij niet exact weet wat je gedaan hebt; als hij dat wel weet, kan hij verminderde omstandigheden meenemen in zijn oordeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
teusvh
12 jaar geleden
Het is onjuist om te veronderstellen dat de rechter voor de zwaarste straf kies als hij het niet precies weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een rechter mag niemand veroordelen als hij niet weet wat er exact gebeurd is, de bewijzen zijn dan onvoldoende en dient er vrijspraak te volgen.