werkgever betaald ongevraagd bovenwettelijk verlof uit, mag dat? De nieuwe wet 2012 geeft aan dat je dit in overleg met de medewerker moet doen

Nee, het betreft hier echt alleen bovenwettelijk gekocht verlof vanuit een benfitbudget, het wettelijk verlof is opgemaakt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat hier echt allen om bovenwettelijk verlof. Het wettelijke verlof is opgenomen binnen de daarvoor gestelde termijn. Bovenwettelijke vakantiedagen mogen wel worden uitbetaald.
Dit kan echter enkel in overleg en na goedkeuren van de werknemer.
Je mag het uitbetalen van vakantiedagen dus niet opdringen aan werknemers. Hier is de werkgever aan voorbij gegaan en heeft gewoon zonder overleg uitbetaald.
doordat hier niet voor gekozen was, is er nu wel 42% van de "verlof waarde" afgeroomd door de belasting terwijl de nieuwe wet aangeeft; Voor bovenwettelijke vakantiedagen geldt een verjaringstermijn van vijf jaar. Ook na de wetswijziging in 2012 mogen werknemers hun bovenwettelijke vakantiedagen tot 5 jaar na verkregen dato opnemen. Dat betekent dat bovenwettelijke vakantiedagen verkregen op 1 januari 2012 tot en met eind december 2017 mogen worden opgenomen. Wat kun je nu tegen het eenzijdig door drukken tot uitbetaling ondernemen?

Antwoorden (1)

Van een wettelijke bepaling waarin zou staan dat bovenwettelijke vakantiedagen uitsluitend in overleg met de medewerker mogen worden uitbetaald, is mij niets bekend. De wettelijke, nog niet opgenomen dagen mogen niet worden uitbetaald, tenzij aan het het einde van de dienstbetrekking (en mits ze al niet vervallen zijn.)

Als niet in de CAO of arbeidsovereenkomst staat dat de bovenwettelijke vakantiedagen NIET mogen/kunnen worden uitbetaald, dan kunnen ze gewoon worden uitbetaald.
Computoon