is het verboden om als bedrijf fictieve recensies te gebruiken?

Ik ben benieuwd of je als willekeurig bedrijf, bijvoorbeeld nagelstylist of visagist, gebruik mag maken van fictieve recensies. Hiermee bedoel ik zelf zogenaamde klantervaringen of gastenboekberichten verzinnen en plaatsen op je website om op deze manier te doen alsof je al een klantenbestand hebt opgebouwd.
Ik zie dit gebeuren, dus ben benieuwd of een dergelijke vorm van misleiding zomaar kan of dat er consequenties aan verbonden zijn.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik heb een VERMOEDEN dat dit geen probleem zal zijn want vele grote firma's gebruiken slogans die nergens op iets steunen en dus eigenlijk grove leugens zijn. Neem het voorbeeld van Duracell met hun konijn. Als u dit vele keren laat zien op TV gelooft iedereen dat terwijl de praktijk het tegendeel bewijst. Niet enkel de praktijk maar ook meerdere consumenten bonden hebben al lang die leugen ontkrachtigd.

Bronnen:
Eigen ervaring + consumenten bonden.
http://www.een.be/programmas/volt/gaan-de-...

Er is geen wetgeving rond internet recensies, dus je kunt het zo bont maken als je wilt. Er zijn bedrijven die recensies voor je kunnen plaatsen en kunnen 'liken' zo vaak je wilt.

Nee helaas is dat niet verboden. Er zijn nogal wat voorbeelden op te noemen waarin gebruik wordt gemaakt van de grootst mogelijke verzinsels (leugens!) om de consument om de tuin te leiden. Neem bijv. de anti-rimpellobby. Deze industrie liegt werkelijk de hele wereld bij elkaar en iedereen schijnt er in te tuinen. Zegt natuurlijk ook heel veel over de consument maar daar gaat het nu niet om,dus liegen en bedriegen is een legale bezigheid die ongestraft blijft zolang de meerderheid van de consumenten er in trapt en zelf niet nadenkt! Banken kunnen (of moet ik zeggen: konden -denk het niet...-) er ook wat van. Hun eigen zak spekken wetende dat de consument daar vroeger of later het slachtoffer van wordt zodat zij daarna nóg een keer een overval op deze zelfde consument kunnen doen ook al gaat die ten gronde..... DUBBELE WINST wat wil je nog meer! Liegen en bedriegen loont!!!

Voor zover ik weet is het niet verboden, maar, wellicht nog belangrijker, het wordt ook totaal niet gecontroleerd. Het zou sowieso te moeilijk en teveel tijd kosten om alle reviews na te gaan op echtheid.

Ja dit is verboden. Als eerste is het valsheid in geschriften. Ten tweede kan diegene van wie de naam gebruikt is een schadevergoeding eisen daar hun naam zonder toestemming is gebruikt voor het maken van reclame en het bedrijf verplichten de naam terstond van de site te verwijderen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100