is het verboden om als bedrijf fictieve recensies te gebruiken?

Ik ben benieuwd of je als willekeurig bedrijf, bijvoorbeeld nagelstylist of visagist, gebruik mag maken van fictieve recensies. Hiermee bedoel ik zelf zogenaamde klantervaringen of gastenboekberichten verzinnen en plaatsen op je website om op deze manier te doen alsof je al een klantenbestand hebt opgebouwd.
Ik zie dit gebeuren, dus ben benieuwd of een dergelijke vorm van misleiding zomaar kan of dat er consequenties aan verbonden zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (5)

Ik heb een VERMOEDEN dat dit geen probleem zal zijn want vele grote firma's gebruiken slogans die nergens op iets steunen en dus eigenlijk grove leugens zijn.
Neem het voorbeeld van Duracell met hun konijn.
Als u dit vele keren laat zien op TV gelooft iedereen dat terwijl de praktijk het tegendeel bewijst. Niet enkel de praktijk maar ook meerdere consumenten bonden hebben al lang die leugen ontkrachtigd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vermoeden is geen zekerheid.
Er is geen wetgeving rond internet recensies, dus je kunt het zo bont maken als je wilt. Er zijn bedrijven die recensies voor je kunnen plaatsen en kunnen 'liken' zo vaak je wilt.
11 jaar geleden
Nee helaas is dat niet verboden.
Er zijn nogal wat voorbeelden op te noemen waarin gebruik wordt gemaakt van de grootst mogelijke verzinsels (leugens!) om de consument om de tuin te leiden.
Neem bijv. de anti-rimpellobby.
Deze industrie liegt werkelijk de hele wereld bij elkaar en iedereen schijnt er in te tuinen.
Zegt natuurlijk ook heel veel over de consument maar daar gaat het nu niet om,dus liegen en bedriegen is een legale bezigheid die ongestraft blijft zolang de meerderheid van de consumenten er in trapt en zelf niet nadenkt!
Banken kunnen (of moet ik zeggen: konden -denk het niet...-) er ook wat van.
Hun eigen zak spekken wetende dat de consument daar vroeger of later het slachtoffer van wordt zodat zij daarna nóg een keer een overval op deze zelfde consument kunnen doen ook al gaat die ten gronde.....
DUBBELE WINST wat wil je nog meer!
Liegen en bedriegen loont!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor zover ik weet is het niet verboden, maar, wellicht nog belangrijker, het wordt ook totaal niet gecontroleerd. Het zou sowieso te moeilijk en teveel tijd kosten om alle reviews na te gaan op echtheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dit is verboden.

Als eerste is het valsheid in geschriften.

Ten tweede kan diegene van wie de naam gebruikt is een schadevergoeding eisen daar hun naam zonder toestemming is gebruikt voor het maken van reclame en het bedrijf verplichten de naam terstond van de site te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er wordt natuurlijk een fictieve naam gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar staat dat? Elke naam combinatie is op de hele wereld wel is gebruikt als naam voor een persoon, en als ik mijn naam of één van mijn publicaties op het internet tegenkom en onterecht gebruikt wordt verzoek ik terstond om verwijdering voor welk artikel of zaak deze ook is gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onzin, als jij Kees Jansen heet en een andere Kees Jansen zet een recensie neer omdat hij heel enthousiast is over product X waar jij het totaal niet mee eens bent heb je geen poot om op te staan. Verder worden er bij recensies veel nicks gebruikt of afkortingen of alleen een voorletter: K. Jansen. Denk je dan echt dat je dat kunt verbieden? Je gaat niet in op de vraag maar op een doodlopend zijspoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Pelle je moet is wat beter in de boeken duiken. Als een bedrijf uit mijn omgeving mijn naam gebruikt in een recensie laat ik ze die recensie en mijn naam van de site verwijderen als ik daar geen toestemming voor heb gegeven. Als het gaat om een regionaal bedrijf is het gebruik van een naam van een persoon in die omgeving niet toegestaan. Als het gaat over een bepaalde branche is het gebruik van een naam die in die branche bekend is niet toegestaan. Je mag ook niet een filmrecensie op het web publiceren en dan er een naam onderzetten van een persoon die elders filmrecensies geeft. Dus met andere woorden, als de naam in de recensie is terug te leiden naar een persoon is het verboden. Zelfs in reclames op TV mag men niet zomaar een naam gebruiken, dit is al vaker voor de reclamecode commissie geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat hier gewoon om een nagelstylist, niet over filmrecensies. Het lijkt mij logisch dat als je een bekende filmrecensent bent iemand niet iets mag neerzetten uit naam van die filmrecensent maar als jij Kees Jansen heet en iemand reageert met de naam Kees Jansen enthousiast op de site van de nagelstylist dan heb jij geen poot om op te staan om dat weg te willen hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En bewijs nu maar eens dat dat wel zo is: bewijs dat iemand niet met zomaar een naam ergens een review kan zetten op een nagelstyliste site. Je komt met voorbeelden die niet op deze situatie slaan.