Zijn mijn kinderfoto's rechtens van mij?

Mijn moeder en ik hebben geen contact meer.
Nu heb ik laatst aan haar gevraagd of ik mijn kinderfoto's mag hebben maar ze wil deze niet aan mij geven.

Nu is mijn vraag: van wie zijn deze foto's juridisch, van mijn moeder of van mij?

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Antwoorden (3)

Nee. De foto's zijn van degene die ze gemaakt heeft. Dat kan je moeder zijn.
SimonV
een jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Een escape hierop zou kunnen zijn dat ze de foto's ooit eens heeft gegeven met de woorden: "Die zijn van jou." Dat de foto's dan nog bij haar liggen doet niets af aan het eigendom.
Maar bewijs dat maar eens....
Je maakt een klein foutje in je vraag, je zegt namelijk 'mijn foto's' maar moet zijn de foto's die van mij gemaakt zijn. Dat jouw afbeelding op de foto staat maakt dat nog niet tot jouw eigendom. Je zou kunnen vragen of je moeder geneigd is een scan van de foto's te maken zodat je ze digitaal hebt en daar weer een afdruk van kan maken.
een jaar geleden
Ja, als de foto's door jou of je ouders zijn gemaakt, zijn ze rechtens van jou. Je hebt het auteursrecht op de foto's en mag zelf bepalen wat ermee gebeurt. Als anderen de foto's hebben gemaakt, hebben zij het auteursrecht en moeten zij toestemming geven voor gebruik.
9 maanden geleden
LeonardN
9 maanden geleden
"Ja, als de foto's door jou of je ouders zijn gemaakt, zijn ze rechtens van jou"
Nee. Als de foto's door ouders zijn gemaakt, liggen de rechten bij de ouders.