Staat het Europese hof boven de hoge raad?

Er was onlangs beslist door Europese regelgeving, dat Tbs'ers die geen geweldsdelict hadden gepleegd, al dan niet uitbehandeld, weer vrij moesten zijn. Men mocht ze niet langer vasthouden.
Nu heeft de hoge Raad Rechter het Nationale recht laten gelden en geoordeeld dat het geweldsdelict niet nodig is om zo iemand langer vast te houden. Kan nu het Europese Hof van justitie hier nog tegenin gaan of is het oordeel van de Hoge Raad bindend? Staat Europa eigenlijk al boven ons rechtssysteem en bepalen zij al veel van wat eigenlijk onze regels zijn en die in hun ogen anders moeten zijn?

amc
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat geldt vlgs mij alleen bij zaken voor het Europese Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM)

Het beste antwoord

Dat zit allemaal iets ingewikkelder in elkaar. Het gaat in dit geval om een uitspraak van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM). Dit hof doet geen uitspraak in individuele zaken, maar toetst of Nederland zijn eigen wetten correct uitvoert en of die wetten niet in strijd zijn met Europese regels en internationale verdragen op het gebied van de mensenrechten. Want die gaan inderdaad boven de Nederlandse wetten.

Er is een zaak aangespannen bij het EHRM waarin werd gesteld dat Nederland mensen onterecht te lang vast houdt, omdat er in het oorspronkelijke vonnis expliciet gesteld zou moeten worden dat het om een geweldsdelict gaat, anders mag een TBS niet langer duren dan vier jaar. Het EHRM heeft deze klacht gegrond verklaard en zegt feitelijk dat Nederland zijn wetten niet goed of niet duidelijk genoeg uitvoert.

Met deze uitspraak moest het Nederlandse rechtssysteem vervolgens aan de slag. De Hoge Raad doet nu de uitspraak dat als in het vonnis niet expliciet staat aangegeven dat het om een geweldsdelict gaat, dat dan de rechters die zich buigen over een eventuele verlenging van de TBS zelf mogen oordelen of er sprake was van een geweldsdelict, waardoor er wel weer een mogelijkheid is om de TBS langer te laten duren dan vier jaar.

Volgens de Hoge Raad is dit de correcte interpretatie van de Nederlandse wetten en is dit niet in strijd met Europese regels en internationale verdragen. In principe kan er weer een klacht worden gedeponeerd bij het EHRM, waarin deze constructie wordt bekeken. Hier zal de Hoge Raad ongetwijfeld naar hebben gekeken, dus m.i. is de kans heel groot dat het hierbij blijft.