Is pesten strafbaar?

Ik ben jaren gepest, en heb daar een aantoonbaar trauma van opgelopen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Kimath
13 jaar geleden
ik ken het, pesten is echt rottig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook heel erg lang gepest, het is inderdaad heel vervelend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben 'geestelijk' gepest. Negeren, ze willen niet met je omgaan met vrienden erbij.. Hoewel ze me mochten. Ik was te groot lang en stil.. Stil vanwege ziekte.. Achja, vaak hebben ze pestten nodig om zich zelf beter te voelen. Nare mensen :s
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ikzelf ben zo'n 30 jaar geleden gepest, jarenlang. Het voelt ongeveer als een verkrachting. Eigen vergelijking maar ik ben niet de enige die dit zo voelt. Gelukkig wordt er nu meer aandacht aan besteed, zie oa in 4e antwoord de bijgevoegde links. Praat er over. Ik wens je veel sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik raad je aan het gebeurde los te laten. Het is verleden tijd, je kunt er niets meer aan veranderen. Door je dit soort dingen af te vragen, blijf je er alleen maar mee bezig en straf je jezelf alleen maar langer. Als je het achter je laat, kun je je richten op positieve dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Widar, daar kun je gelijk in hebben maar het is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Het heeft bij mij wel 10 jaar geduurd. Voorbeeld: In de Kalverstraat liep er iemand tegen mijn schouder aan. Zonder opzet dat weet ik ook wel, maar toch had ik het gevoel te worden gepest. Nog een voorbeeld: in de supermarkt is iets uitverkocht - idem dito. Het sleet met de jaren. Het heeft me tijd gekost om één en ander te verwerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@jjjjjjjj: Ik weet het. Ik ben er ook nog niet altijd vrij van. Soms, op een slechte dag, zou ik hetzelfde gevoel kunnen hebben bij wat jij beschrijft in de Kalverstraat. En bij mij is de laatste pesterij al bijna 20 jaar geleden.

Het beste antwoord

Is pesten strafbaar?
Of pesten strafbaar is hangt er van af van hoe ver dit pesten gaat. Als je echt langere tijd door iemand wordt belaagd dan is dat soms zelfs ‘stalking’, en dat is verboden volgens de wet. Het is strafbaar. Het pesten is ook strafbaar als de pester je heel erg beledigt, bedreigt, of mishandelt door je bijvoorbeeld te slaan of schoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ligt eraan als je word uitgescholden dan niet zo echt
Maar bijvoorbeeld je word ergens ingeduwd en er word op je gepist etc . Dan zou je naar de politie moeten stappen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een trauma kun je misschien zelfs naar de rechter stappen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige vormen van pesten, zoals vernieling van eigendommen, mishandeling en stalking zijn strafbaar conform het Wetboek van Strafrecht.

Bij de bronvermelding heb ik wat meer info gevoegd over pesten en justitie en links naar organisaties die zich bezighouden met pesten.

Ik ken jouw persoonlijke situatie natuurlijk niet. Misschien dat je bij een jurist of bij Korrelatie je vraag kunt stellen en dat zij je verder kunnen helpen.

Succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt ervan af: hoe lang is het geleden? Kun jij aantonen dat je schade hebt opgelopen door dat pesten?
Dan zou je aangifte kunnen proberen te doen, maar ik denk dat je weinig kans hebt.
Je kunt je ook opgeven voor dat nieuwe tv-programma van RTL over pesten, dan kun je de confrontatie aangaan met je oude pesters.