Mag ik nog een parttime baan naast mijn fulltime baan nemen?

Hallo allemaal, Ik ben net afgestudeerd en ik heb meteen een baan gekregen. mijn contract is voor 37 uur per week dus ik zal 5 dagen per week hier aan het werk zijn. nu mijn vraag: "mag ik hiernaast nog een baan nemen met betrekking tot 1 koopavond(donderdag) en 1 dag in het weekend voor in de Detailhandel?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb al even rond gekeken qua arbeidswetten met betrekking tot de uren ik mag gemiddeld 55 uur per week werken in 4 weken. ik denk dat ik met 1 koopavond en 1 weekend dag op ongeveer 12 uur zit plus 37 is 49 uur per week.

Zijn er nog andere dingen waar u van zegt let hier op?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
5.2K
Antoni
6 jaar geleden
Waarop baseer je de 55 uur? Er zijn mensen die 70 uur per week werken. Dat zijn dan wel meestal mensen met een eigen bedrijf. Veel werkgevers hebben als voorwaarden dat je niet tegelijk bij een concurrent mag werken -logisch natuurlijk-, en dat je ervoor moet zorgen dat je altijd genoeg energie hebt voor je werk, dat je je dus goed kan inzetten voor de organisatie. Kan je aan die voorwaarden voldoen, dan lijkt mij er geen probleem te zijn.
crispy
6 jaar geleden
De arbeidstijdenwet geeft inderdaad max. 55 uur per week aan voor het 4 weeks gemiddelde. Maar er is ook een 16 weeks gemiddeld maximum: 48 uur. En daar zit je dus boven. Dus het mag niet.
Let op: de ATW is een gedeelde verantwoording van werkgever en werknemer. Maar als je bij twee werkgevers zit, kan de werkgever niet aansprakelijk zijn voor jouw overschrijding van de ATW regels.

Antwoorden (1)

Wat je vooraf zeker moet weten, is of de werkgever van de fulltime baan akkoord gaat met de nevenwerkzaamheden in de parttimebaan. Soms staat expliciet in een personeelshandboek dat dit akkoord er moet zijn. Als dit er niet in staat, is het toch goed dit te melden. Begrijpelijk is dat wel. Stel bijv. dat je een arbeidsongeval overkomt in de bijbaan. Dan heeft ook de werkgever in de fulltimebaan pech omdat hij je loon moet doorbetalen, moet zorgen voor reintegratie enz. terwijl hij de arbeidsongeschiktheid niet heeft kunnen voorkomen.

Bedenk verder dat je met een bijbaan minder flexibel ingezet kunt worden in je fulltimebaan (overwerk, collega's vervangen bij ziekte). Dat kan in je nadeel werken.
Computoon