Mag een woningbouwvereniging huurders afluisteren?

Dit n.a.v. deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/cane-corso-lucia-zwaar-verwaarloosd.147733

In de toelichting wordt gesproken over het plaatsen van afluisterapparatuur door een woningbouwvereniging.

Zijn er regels of wetten, waarvan ik dan kennelijk niet op de hoogte ben, die dit toestaan en waardoor dit geen misdrijf is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie vraag
ik denk omdat het hier niet om gesprekken tussen mensen gaat maar over een hond dat er wel ''afgeluisterd'' mag worden.Maar benieuwd naar de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Relevante informatie: de afluisterapparatuur wordt niet de woning van de betreffende mensen in gesmokkeld, maar geplaatst bij de buren die geklaagd hebben over geluidsoverlast, met hun toestemming. Ik vermoed dat het niet zozeer gaat om *afluister*apparatuur, van dat spul waarmee je door een muur heen nog een muis kunt horen fluisteren, maar om *opname*apparatuur, waarmee simpelweg teruggespeeld kan worden wat de buren zelf ook horen.

Het beste antwoord

Nee, dat mag nooit, en dat zal je woningbouwvereniging ook nooit doen. Juist een woningbouwvereniging zal precies weten wat wel en niet mag op het gebied van privacy.

Alleen justitie mag afluisteren, maar dat gaat bepaald niet zomaar. Er moeten dan zeer gegronde redenen zijn, en de aard van mogelijke verdenkingen ook heel fors.
Denk aan zware misdaad, dreigende liquidaties of terrorisme.

De AIVD mag ook afluisteren, maar dat gaat ook niet zomaar. De toestemming van o.a. de minister-president is dan vereist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De grap is dat die zware beperkingen gelden voor het afluisteren van burgers door de overheid. Burgers die elkaar afluisteren (zoals in dit geval) valt in een andere categorie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik meen dat met name art. 139d van het Wetboek van Strafrecht dit ook strafbaar stelt als misdrijf Sherpa. Maar omdat ik het dus las bij die andere vraag leek het me een goed idee om het te vragen, het fijne weet ik er namelijk niet van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sherpa, je hebt gelijk. Een woningbouwvereniging is geen overheid, en ook geen burger. Het is dus iets er tussenin.
Zou je zo'n woningbouwvereniging onder semi-overheid kunnen laten vallen? In dat geval lijkt het mij, dat die woningbouwvereniging het om dezelfde reden niet mag, als de overheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mesher, je bent een aanwinst voor Goeievraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel voor je vriendelijke reaktie harmonika.
'k Zit er gewoon van te blozen :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
139d Wetboek van Strafrecht slaat inderdaad ook op het handelen van burgers onderling. Voor afluisteren door overheden gelden aanvullende regels en procedures .

Andere antwoorden (2)

n.a.v. de reactie van SuzyQ: Dit is heel relevante informatie.
Op deze manier is er niks strafbaars aan. Er wordt spul neergezet om het geluidsniveau te meten en dat is geen probleem.
Op die manier kan bekeken worden of er teveel geluid wordt gemaakt, wat strafbaar is.
Zie de link voor meer info over geluidsoverlast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een woningbouwvereniging mag dit niet. het betreden van de woning mag ook niet zomaar. (prive terrein)

een buitengewoon opsporingsambtenaar mag wel afluisteren. overigens is het ook mogelijk om te gaan posten (hoe lang is iemand afwezig)

een districtsdirecteur van de dierenbescherming mag dit wel doen (dit is een buitengewoon opsporingsambtenaar) en kan door de woningbouw vereniging ingeschakeld worden.

de politie is de enige die toegang tot de woning mag bieden aan anderen, maar dan moeten er duidelijk aantoonbare redenen zijn waarom dit noodzaken zou zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Een districtsdirecteur van de Dierenbescherming zal dan BOA zijn zoals je hier zegt (hoor ik overigens van op, ik meende dat dat een particuliere stichting of zo was), maar ook een BOA kan volgens mij niet afluisteren zonder gerechtelijke toetsing, of zie ik het nu verkeerd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn meer manieren om af te luisteren (horen wat er gaande is) ook zonder het plaatsen van afluisterapparatuur. afluisteren mbv van apparatuur zal niet gedaan worden bij verdenking van verwaarlozing van een huisdier. het plaatsen van afluisterapparatuur of bv het aftappen van de telefoon zal idd alleen mogelijk zijn als de officier van justitie hier toestemming voor heeft gegeven. elke BOA heeft zijn eigen bevoegdheden afhankelijk van van het vakgebied waarin deze werkzaam is. (denk aan bv leerplichtambtenaren, boswachters, conducteurs, gemeentelijk opsporingsambtenaar)