Dronken bestuurder rijdt fietser aan, de fietser ligt een jaar in het ziekenhuis. Wie betaald dit? Zie verdere uitleg.

Een dronken automobilist rijdt op een rotonde een fietser aan die voorrang had. De fietser ligt een jaar in het ziekenhuis. Gevolg, een dwarslaesie en is tot zijn middel verlamd. Voor wie zijn al deze kosten dan ????

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

De automobilist krijgt een boete of een andere straf en de ziekenhuiskosten e.d. worden betaald door de verzekering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de dronken automobilist de schuld heeft van het ongeluk - en dat neem ik aan want hij is dronken - dan betaald die de rekening. Als hij is goed verzekerd dan betaald de verzekeraar dat. In hoeverre de verzekeraar hem dekt gezien zijn dronkenschap dat weet ik niet maar als de fietser geen roekeloos rijgedrag vertoonde dan ligt de schuld - en dus de rekening - voor de volle 100 % bij de automobilist! Ik hoop er een politierapport is opgemaakt en dat er bekend is wie er achter het stuur zat, dat vereenvoudigt de zaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van dit ongeval is ongetwijfeld een politierapport gemaakt.
De automobilist is aansprakelijk voor de geleden schade.Het verblijf in het ziekenhuis wordt betaald door de AWBZ. Hoewel de directie van het ziekenhuis kan ook de verzekering van de automobilist aanspreken, omdat het ziekenhuisbudget opgesoupeerd is door de schuld van de automobilist.
Meestal is er een schaderegelaar die voor het slachtoffer zoveel mogelijk uit de verzekering probeert te halen.

Ik neem aan dat deze vraag een zomaar vraag is en niet iemand betreft die je kent.

De verzekeraar krijgt een schadeclaim voor alle gederfde inkomsten van het slachtoffer.

Als jou zoiets overkomt, zul je als eerste bezoek krijgen van de schadeexpert van de dader. Die gaat proberen je een flink bedrag voor te stellen tegen tekenen voor finale kwijting. Dat moet je dan nooit doen. De schade is veel groter dan je op dat moment kan overzien, en je moet daarin worden bijgestaan.
Via slachtofferhulp komen slachtoffers aan schaderegelaars.
Het is daarbij wel goed om de goede naam van de schaderegelaar te toetsen, b.v. bij de Kamer van Koophandel.
Schaderegelaars kunnen ook wel onder een hoedje spelen met een grote verzekeringmaatschappij.

Toegevoegd na 6 uur:
Ieder ziekenhuis heeft een AWBZ-budget dat wordt betaald door de ziektekostenverzekering uiteraard. Een overschrijding is natuurlijk niet gewenst. Hoe het ziekenhuis daar verder mee omgaat, weet ik niet precies. In ieder geval worden kosten niet per klant gedeclareerd.

Wat ik zeg over schaderegelaars heb ik gelezen, of gehoord in een van die programma s van de VPRO Argos.
Er is overal corruptie, en als het om dergelijke bedragen gaat, is het van het grootste belang de juiste persoon te hebben als schaderegelaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Het ziekenhuis zal altijd declareren bij de zorgverzekering. De zorgverzekering zal vervolgens proberen de schade te verhalen. Niet het ziekenhuis
ronron1212
13 jaar geleden
Via slachtoffer hulp wordt je naar de juiste persoon gebracht deze is bekend bij slachtofferhulp