koop breekt geen huur. maar wat als dit nou wel zo in het contract staat?

onderbouwing met wetsartikel waaruit blijkt dat dit dwingend recht is wordt gewaardeerd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De wettelijke regeling is vastgelegd in artikel 7:226 BW
Door deze regeling wordt de huurder beschermd bij eigendomsoverdracht van de gehuurde onroerende zaak. Deze regeling geldt voor alle verschillende huurregimes. De regeling is dwingend recht voor woon- en bedrijfsruimte en is regelend recht voor roerende zaken en onbebouwde grond. Als deze bepaling niet zou bestaan dan zou het in theorie mogelijk zijn dat de nieuwe eigenaar de huurder uit het gehuurde zou kunnen laten ontruimen onder motivering dat hij met deze huurder geen contractuele relatie in de vorm van een huurovereenkomst heeft gesloten. Door het gestelde in artikel 7:226 BW gaat die vlieger niet op. Voor roerende zaken en onbebouwde grond kan de nieuwe eigenaar dus wel de huurovereenkomst verbreken.
Men moet zich uiteraard wel bedenken dat door de verkooptransactie de koper het eigendom van het gehuurde niet verwerft; slechts door levering van het gekochte krijgt de koper macht over de onroerende zaak waarvan het gehuurde deel uit maakt. De term zou dus beter kunnen luiden: levering van de gekochte onroerende zaak breekt geen huur. De term "koop breekt geen huur" is echter een kernachtige weergave van hetgeen hiermee wordt bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De wet beschermt huurders tegen dit soort contractuele uitspraken. Er kunnen heel veel dingen in het contract staan maar een rechter spreekt vaak in het voordeel van de huurder. Als particulier moet je hiervoor ook worden beschermt omdat je minder kennis van zaken hebt.

Bij bijvoorbeeld veel huurcontracten met expats staat bijvoorbeeld een diplomatenclausule (ontsnapclausule) die eigenlijk niet rechtsgeldig is. Het is een gentlemen's agreement die wel nageleefd wordt door eigenaar aangezien ze zichzelf in de vingers snijden als ze naar de rechter gaan (klanten en makelaars werken niet meer met ze).

Je hebt volgens mij een goede kans dat deze zin uit het contract ongeldig wordt verklaard. Zowiezo kun je een geldbedrag eisen (verhuisgeld) en dit kan leuk zijn als je snel een ander huisje kan vinden.