Bladerval opruimen, wie is daar verantwoordelijk voor?

In deze tijd van het jaar vallen er veel bladeren en zie je mensen regelmatig bezig met het verwijderen van bladeren. Echter zijn deze bladeren vaak afkomstig van bomen van de gemeente, of van buren. Zijn er regels waarin omschreven staat wie hier officieel verantwoordelijk voor is? Dus wie is er officieel gezien verantwoordelijk voor het opruimen van bladeren? Of wordt dit niet gezien als "afval" en hoeft de "eigenaar" het dus ook niet op te ruimen? Bronnen zijn zeer gewenst!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
9.9K
bamibal
12 jaar geleden
Misschien heb je hier iets aan:
http://www.goeievraag.nl/vraag/verplicht-bladeren-weg-vegen-trottoir.251831

Het beste antwoord

Bronnen zijn in deze moeilijk te geven daar men ver terug moet in de Nederlandse rechtspraak en nog lang niet alles op internet gepubliceerd is.

Bladeren van een boom worden niet als afval gezien maar als een gewoon natuurproduct, als men in de tuin het afgevallen blad weg wilt hebben zal men het zelf moeten doen, ook als men het verwijdert valt het niet onder de noemer afval, het is ook daarom dat een groot aantal gemeentes bladkorven plaatsen in buurten om zo het blad te verzamelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp mag ik ook mijn kliko bij de buren in de tuin dumpen, dat is ook allemaal natuurlijk afval. (Mits ik er niets anders in heb gegooid.) Ik weet het, dit is vergezocht, maar ik denk dat mijn punt duidelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het punt is al jaren duidelijk en wordt al heel lang tegenaan geschopt, helaas is er een jurisprudentie die bepaalt dat dergelijk ongemak niet te voorkomen is en het geen afval is. Helaas wordt de inhoud van jou kliko wel gezien als afval, ook al bevat het enkel blad, een kliko is namelijk een afvalverzamelcontainer, jij hebt in principe aangegeven dat het afval is op het moment dat je de bladeren er in doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, dus in principe mag ik wél mijn gras, etensresten en snoeisel op straat gooien, net als bladeren. Ik geef dan niet aan dat het afval is. Ik zit nu natuurlijk erg tegen jou te schoppen, en dat is niet persoonlijk, maar hiermee wordt wel duidelijk dat het eigenlijk krom is en er een regel zou moeten zijn, al is deze maar: Bladeren die direct van bomen afvallen, of deze van de gemeente of particulier zijn, vallen niet onder afval. Voor de verwijdering is niemand verantwoordelijk. Zo staat direct vast dat je dus niet mag dumpen. Er zal misschien geen heisa over zijn, maar ik kan me wel burenruzies voorstellen over bladerval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen. In de jurisprudentie is alleen sprake van bomen die blad overlast geven. Takken die uit diezelfde boom vallen is al een ander verhaal, dat is afval dat de eigenaar van de boom moet verwijderen en zo nodig een schadevergoeding er voor geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarop zeg je nou nee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit: "Ah, dus in principe mag ik wél mijn gras, etensresten en snoeisel" Dat valt wel onder afval danwel meststoffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja, het is en blijft een "vage lijn" naar mijn mening. Zag toevallig tijdje terug 2 jongens zo'n korf proberen open te maken. Ben nog maar 20, zij waren wat ouder. Ze durfde niks te doen en voelde zich volgens mij best betrapt;p Ik heb ook wel eens kwajongens streken gedaan zoals belletje geleld, een bord "te koop" verderop gezet etc. Maar zo'n bak open trekken wat de hele straat een halve dag werk aan heeft gehad om erin te krijgen vond ik wat ver gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vage lijn is juist doorbroken door de door mij genoemde jurisprudentie waarin een rechter duidelijk stelt dat afgevallen bladeren van een boom niet als afval maar as overlast beschouwd dient te worden en dat de gebruiker van de gronden dat maar voor lief moet nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uhm. Oke, dus als ik 50 bomen in mijn tuin heb die allemaal aan de richtlijnen van bomen voldoen, heeft de buurman die een tuin met 10.000 bladeren heeft dikke pech. Dat lijkt me best sterk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan of je ruzie met je buurman wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo, als er daardoor 10.000 bladeren in zijn tuin vallen, is dat overlast die je voor lief moet nemen. Lijkt me sterk dat dit zo is.

Andere antwoorden (2)

Bladeren vallen onder de noemer; gft-afval. Groente-, -fruit en tuinafval.
http://www.gft-afval.nl/html/feitencijfers_samenstelling.html

Thuis verzameld is dit huishoudelijk-afval.
Huishoudelijke afvalstoffen: het beheer van huishoudelijke afvalstoffen is geregeld in de artikelen 10.21 tot en met 10.29. De gemeente is verantwoordelijk voor de inzameling.

http://www.agentschapnl.nl/programmas-regelingen/wet-milieubeheer-afvalstoffen

Wanneer de bladeren in uw tuin zijn gevallen zijn zij uw probleem. Veegt u deze op de openbare weg dan is de gemeente verantwoordelijk voor de verwerking.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Al mag u eigenlijk geen afval storten op de openbare weg)

Kortom, de bladeren zijn pas afval wanneer ze de grond raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me logisch,dat ook in dit geval de vervuiler, dus de eigenaar van de bomen de bladeren opruimt.
De gemeente waar ik woon neemt dat ook serieus en heeft op veel plaatsen grote draadstalen bladafvalcontainers geplaatst waarin ze de afgevallen bladeren deponeert.