Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je iemand slaan als degene daarvoor verbaal toestemming geeft? Is dit strafbaar, en zoja volgens welk wetsartikel?

Beetje rare vraag maar ik vroeg het me even af.. Er gebeuren soms wel rare dingen die goedgekeurd worden dus vandaar..

Klein voorbeeld: Persoon1: "Nog even en dan geef ik je een klap in je gezicht." Persoon2: "Doe dan/Doe maar!"

Toegevoegd na 1 uur:
Mag persoon 1 persoon 2 dan slaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In dit geval moet je onderscheid maken tussen 'toestemming geven' en 'uitdagen'. Het voorbeeld wat je geeft, lijkt heel erg op uitdagen tot iets wat niet mag of uitlokken. Slaan mag dan niet.

Vrijwillige deelnemers aan, zeg, een bokswedstrijd of een sm-seksspelletje geven elkaar stilzwijgend of uitdrukkelijk toestemming tot slaan. In die omstandigheden is een uitdaging een onderdeel van het spel. In dat geval is er niets aan de hand tenzij het uit de hand loopt en verder gaat dan een van de twee wil.

In alle andere gevallen is slaan, uitgedaagd of niet, verboden. Dan spreek je over mishandeling uit art 300 wetboek van strafrecht. Deze wetgeving bedoelt je lichamelijke onschendbaarheid te beschermen: daarom moet een arts of fysiotherapeut ook je toestemming hebben voor (para)medisch handelen. Zonder die toestemming handelt hij (of zij) strafbaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding