Rijbewijs als identiteitsbewijs

Naast het paspoort en de Nederlandse identiteitskaart wordt ook het Nederlands rijbewijs erkend als een officieel identificatiemiddel (opgezocht op Wikipedia). Voor mijn werk moest ik naar een grote energiecentrale (in Nederland) en meldde mij bij de portier voor een toegangspas. Tot mijn stomme verbazing werd mijn rijbewijs niet geaccepteerd als identiteitsbewijs (een paspoort wel), terwijl het rijbewijs een officieel erkend identiteitsbewijs is. Vraag: mag een bedrijf mij de toegang weigeren omdat zijzelf de regel ingesteld hebben dat een rijbewijs niet geaccepteerd wordt als identiteitsbewijs?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Antwoorden (5)

Er is een verschil tussen een identiteitsbewijs en een legitimatiebewijs.

Uit mijn hoofd is een rijbewijs een identiteitsbewijs en een paspoort een legitimatiebewijs.

Toegevoegd na 3 minuten:
"In situaties waarin u zich moet identificeren is het gebruik van uw paspoort, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument als identiteitsbewijs toegestaan. Uw rijbewijs is niet in alle situaties als identiteitsbewijs toegestaan. In het onderstaande overzicht ziet u wanneer u welk identiteitsbewijs mag gebruiken.
(zie bron)"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. In sommige gevallen volstaat een rijbewijs, maar soms ook niet, dan moet je echt een paspoort dan wel id-kaart laten zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaa :) goed antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar de vraag gaat volgens mij meer over of een willekeurig bedrijf die distinctie kan leggen. Dat een bank bijvoorbeeld bij het openen van een rekening niet genoeg heeft aan een rijbewijs, of het UWV in bepaalde situaties is bekend en wordt ook in voorafgaande correspondentie duidelijk vermeld. Als je voor je werk naar bedrijf X moet mag je niet verwachten dat daar ineens andere regels gelden. En dan, er is wel een verschil tussen een identiteitsbewijs (die dingen waarmee je je identiteit aantoont) en een legitimatiebewijs (dingen waarmee je je legitimiteit om iets te doen aantoont, zoals een rijbewijs, maar daarmee toon je (over het algemeen) ook je identiteit aan), in veel situaties zijn beide woorden dan ook synoniem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat er een groot verschil zit tussen een willekeurig bedrijf of een grote energiecentrale. In het bedrijfspand waar mijn werkgever hiervoor zat, moest men ook een paspoort tonen als men op bezoek kwam.
Naast verschillende bedrijfskritische servers van enkele grote (nuts) instellingen werd daar tevens de salarisverwerking voor ongeveer half Nederland verwerkt.
Met een rijbewijs konden onze bezoekers het vergeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik vind net als jij dat daar een groot verschil tussen zit. Ik vind echter niet dat het aan de bedrijven zelf moet zijn om dergelijke beslissingen te mogen nemen, wat mij betreft, als dat al niet het geval is, mag er in de wet komen te staan: "Het rijbewijs is in Nederland een identiteitsbewijs, behoudens de uitzonderingen die in de wet zijn vastgelegd." Waarbij dan dus bij wet of AMVB wordt bepaald voor welke situaties het rijbewijs niet geschikt is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk vind ik het normaal dat als je voor je werk naar bedrijf X moet, waarbij je kunt verwachten dat bedrijf X serieus omgaat met beveiliging, je even informeert aan welke beveiligingseisen je moet voldoen. Mijn man heeft jaren gewerkt in de informatiebeveiliging, en een paspoort in plaats van rijbewijs om binnen te mogen komen, is bepaald niet de strengste regel die hij ooit is tegengekomen.
Een rijbewijs is een officieel identiteitsbewijs. En het bedrijf had deze niet mogen weigeren. Ik moest mijzelf ook vaak legitimeren bij bedrijven waar ik een dagje moest werken en nog nooit meegemaakt dat mijn rijbewijs werd geweigerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lowie, waar haal je deze 'wijsheid' vandaan, lees bijvoorbeeld eens: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/met-welke-identiteitsbewijzen-kan-ik-mij-identificeren.html Een rijbewijs is wel degelijk een geldig legitimatie- / identiteitsbewijs.
Bij overheidsinstanties in Nederland accepteert men alleen een paspoort of id kaart als legitimatie.
Datzelfde geldt voor uitkeringsinstanties etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onterechte min. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch kun je niet zo duidelijk zeggen dat het klopt wat in dit antwoord staat, bij zwartrijden, de notaris, stemmen bij verkiezingen en zo is het rijbewijs wel toegestaan: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/welk-identiteitsbewijs-mag-ik-gebruiken-in-welke-situatie.html Daarnaast is het geen antwoord op de vraag: "mag een bedrijf mij de toegang weigeren omdat zijzelf de regel ingesteld hebben dat een rijbewijs niet geaccepteerd wordt als identiteitsbewijs?"
Ja hoor, dit mag. Ook al is de rijbewijs inderdaad erkend als identificariemiddel, dan alsnog mag de bedrijf huisregels stellen ten opzichte van identificatie. Zoals ook bij grote feesten worden bij de deur de tassen gecontroleerd als dit als huisregel is opgesteld. Dit is fouillering en alleen een opsporingsambtenaar zou het mogen, maar hier wordt het dus door de toestemming van de feestbeest toegelaten. Je kunt uiteraard weigeren, maar dan heb je de risico om niet binnen gelaten te worden. Vandaar dus dat de portier jou rijbewijs als indentificatie niet hoeft te accepteren.

Toegevoegd na 6 minuten:
IdentificaTiemiddel, spreekt voor zich. 'Het' bedrijf en 'het' feestbeest, bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk mag dat. Al heeft het bedrijf als regel dat je je naam achterstevoren moet zingen op de melodie van Altijd is kortjakje ziek terwijl je springt op één been en met je linkerhand je rechteroor aanraakt, dan nog mag dat. Niet praktisch voor het bedrijf zelf, maar het mag wel.

Dat een rijbewijs voor puur wettelijke doeleinden meestal (ook dan niet altijd!) wordt geaccepteerd als identiteitsbewijs, heeft niets te maken met de toegangsbeveiliging van een grote energiecentrale.

In dit geval vermoed ik trouwens dat de energiecentrale - als logisch doelwit voor terroristische aanslagen - een rijbewijs niet accepteert omdat daar je nationaliteit niet op staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat springen op één been en hand-oorverhaal dat lukt nog wel, maar mijn naam achterstevoren zingen wil niet lukken. Werk jij soms in de bewaking? Je verzint het niet (sick). Ze zijn trouwens wel vergeten om achterin mijn auto te kijken, die vol lag met kilo's semtex. (bewakers kijken nooit in auto's, zelfs niet op militaire vliegbases).