In hoeverre kan mijn werkgever zich bemoeien met mijn profiel op Linkedin

Wij zijn bezig als organisatie te bepalen wat medewerkers wel en niet mogen twitteren. Het zelfde geld ook voor Linkedin, een van mijn collega's heeft zjn profiel veranderd door een andere functie neer te zetten. Deze functie heeft hij nog niet men is bezig met een functie beschrijving, nu vindt de werkgever dat hij dit moet veranderen. Hoe hoeverre kan en mag een werkgever zich bemoeien met de functieprofiel van een mederwerker iop Linkedin ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
4K

Antwoorden (4)

Wanneer het om gegevens gaat die in het bedrijf van belang zijn en die onder de verantwoordelijkheid vallen van de werkgever kan hij daar alles van vinden en het ook aangeven niet te willen. Het gaat hier om bedrijfs info.
ronron1212
13 jaar geleden
Inderdaad wanneer het van belang is voor u als werkgever. Mocht het zo zijn dat het uw bedrijf schaad dan kunt u hier maatregelen tegen nemen. Het is wel verstandig om aan te geven wat u gepast vind en wat niet, anders heeft u heen poot om op te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt als bedrijf nauwelijks recht om je te bemoeien met wat een werknemer op internet zegt. Alleen in die gevallen waar geheimhouding betracht moet worden kun je verbieden dit te plaatsen.

Wat heb je als bedrijf nu eenmaal te maken met wat iemand in zijn vrije tijd doet en zegt? Linkedin en Twitter vallen hieronder, maar ook datingsites bijvoorbeeld (waar 80% van de mensen er lengte, salaris en senioriteit bij liegt).

Maar, je kunt een medewerker wel _vragen_ om geen onjuiste informatie te plaatsen, en uiteindelijk heeft hij zichzelf hiermee. Bekijk het als een CV. Een medewerker kan daar ook een onjuiste functie neerzetten, als hierover nadere vragen worden gesteld valt hij vanzelf door de mand.

Ook met twitter richtlijnen zou ik heel erg oppassen. Vrijheid van meningsuiting is een belangrijk iets in Nederland, en het feit dat jullie richtlijnen hebben voor twitter betekend absoluut niet dat die rechtsgeldig zijn. Daarnaast schrikt dit ook nieuwe werknemers af.

Een uitspraak als "Wij zijn bezig als organisatie te bepalen wat medewerkers wel en niet mogen twitteren." is voor mij genoeg te weten dat ik niet bij jullie wil werken. Het zegt namelijk dat je geen vertrouwen hebt in je medewerkers om zelf na te denken over wat ze mogen twitteren. Naar mijn mening is het ongepaste censuur die in een dictatoriaal bewind thuis hoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik twitter niet.
Maar een werkgever heeft daar niets mee te maken: +
In principe kan je het diegene niet verbieden, snap natuurlijk wel dat het raar is dat diegene dit doet. LinkedIn is vooral zakelijk en niet zoals hyves, facebook etc. Er zijn veel werkgevers die op LinkedIn kijken en ook veel andere mensen, stel je voor dat je een klant bent van het bedrijf en je hebt te maken met deze persoon, dan ga je eens op z'n linkedIn kijken en zie je die functie. terwijl dit helemaal niet zo is, dat is ook raar voor de klanten. Je kan wel gewoon vragen aan diegene, van goh, ik zag dat je dit en dit heb gezet op je linkedIn terwijl dit niet zo is. Zou je het willen aanpassen? Maar dit hoeft niet door deze persoon gedaan te worden. Het is gewoon raar dat hij/zij het uberhaupt heeft gedaan. Succes!