Schade-expert wil verzekering opnemen, ik moet dat betalen?

Ik heb dus een ongeluk gehad, was totaal niet mijn fout maar de verzekering van de tegenpartij vindt het 50/50. Goed, kan ik mee leven heb verder geen zin in gezeik. Maar nu wil er een schade-expert komen kijken om mijn schade op te nemen bij de garage waar ik vermoedelijk mijn schade laat repareren. Hier heb ik geen tijd voor ivm werk en wil het dus gewoon aan huis laten doen. Nu krijg ik te horen dat ik dan voor de wettelijke kosten opdraai voor het werk dat de schade-expert levert. Klopt dit? Ik bedoel ik ben niet degene die wil dat die expert langskom, dat wil het verzekeringsbedrijf, waarom moet ik daarvoor betalen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (3)

Als je verzekerd bent en dat mag ik voor je hopen heb je een schade formulier ingevuld. Nu moet de verzekering je schade taxeren. Dat gebeurd in de garage waar jij hebt aangegeven dat de auto wordt gerepareerd. Als dit niet doet heb je toch een probleem voor de deur zal de schade expert niet komen. Heeft jou verzekering aangegeven dat ze akkoord zijn met de 50% 50%.
ronron1212
13 jaar geleden
Het is gangbaar dat de expert de schade opneemt in de garage waar de schade wordt hersteld. Ze maken vaak ook een financiële afspraak met die garage.
Kijk voor de zekerheid even in je verzekeringspolis. Waarom laat je de auto niet in de garage staan en gaat zelf naar je werk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dit een hele vreemde gang van zaken. Want... als jij de schade niet hebt veroorzaakt dan zou ik absoluut niet akkoord gaan met 50/50. De verzekeringsmaatschappijen hebben onderling afspraken gemaakt. Die afspraken zijn anders dan wat in de wegenverkeerswet omschrijft. Dat doen ze om een spoedige afwikkeling te bewerkstellingen. Bv je hebt in een kettingbotsing gezeten. Je kunt dan op zoek gaan wie de schuldige is, maar dat kost heel veel tijd. Voor dat soort gevallen is er dus een afspraak gemaakt om de schade 50/50 af te wikkelen.

Jij geeft aan dat het niet jouw schuld is. Toch ga je akkoord met 50/50. Dat komt dus ook op jouw schadeconto te staan. Als je nog een ongeluk krijgt, moet je dus meer verzekeringspremie betalen. Daarnaast moet je dus ook je eigen risico betalen. Als je geen schuld had bekend, had je dat dus ook kunnen terug claimen bij de tegenpartij.

Je schrijft dat je een expertise bij jou voor de deur wilt. Dat moet ik je ontraden. Een schadebedrijf heeft een eigen expert in dienst, die de expertise van de tegenpartij kan begeleiden. Als je dat niet doet, loopt je een grote kans dat je schade lager wordt ingeschaald. Het schadebedrijf kan dus jouw belangen behartigen.

Dat je moet betalen voor een tegen-expertise, want daar heb je het hier over, moet je gewoon niet doen. Het is normaal dat er een bedrag wordt gerekend. Maar het schadebedrijf waar jij hem laat repareren zal die kosten veelal op zich nemen. Het is tenslotte een gunst dat jij het werk aan hun geeft.