Is het illegaal om producten op een buitenlandse site te bestellen en deze in Nederland te verkopen?

Op sites als miniinthebox.com kun je als je van 1 product veel besteld voor een lage prijs per stuk inkopen. Als je deze in Nederland gewoon weer via marktplaats bijvoorbeeld verkoopt kan je aardig winst maken. Toch lijkt me dit illegaal, is dit ook zo? En waarom?

8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is niet illegaal, dat doet elke groothandel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is dus niet illegaal maar jij loopt het risico dat je je spullen niet kwijt kan. Daarom doet een groothandel in vele producten en niet in één. Risico spreiden.
Rutge
8 jaar geleden
Oke, maar ik neem aan dat groothandels er belasting over betalen. Dat doe ik niet?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan moet je DAT vragen: moet ik er belasting over betalen? Dat vraag je niet, je vraagt of het illegaal is. Iets kopen en verkopen is nooit illegaal tenzij het om producten gaat die illegaal zijn bij verkoop.

Het beste antwoord

Dit is niet illegaal. Op grond van artikel 3:4 van de Wet op de Inkomstenbelasting dient echter wel inkomstenbelasting te worden afgedragen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zolang dit geen namaak artikelen zijn zoals namaak koptelefoons of een merk tas wel. Als het gaat om bijvoorbeeld een merktas of merkkleding dat voor een hele goedkope prijs wordt verkocht, kun je ervan uitgaan dat het product nep is en het dus niet is toegestaan in Nederland.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rutge
8 jaar geleden
'Zolang dit geen namaak artikelen zijn zoals namaak koptelefoons of een merk tas wel.' Ik neem aan dat je ' niet' bedoeld in plaats van wel?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, ik bedoel dat wanneer het geen namaak artikelen zijn je het wel mag verkopen.