Is het toegestaan om op openbaar terrein bomen te beklimmen?

Als volwassene?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K
Kimath
13 jaar geleden
Bij ons in de buurt kan dit niet eens. Er werd altijd veel in bomen geklommen (woonwijk met veel kinderen) maar een paar jaar terug hebben ze bij alle bomen de lage zijtakken weggehaald (eerste 3 meter).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee, maar wel goeie vraag!

Antwoorden (3)

Ook op openbaar terrein hebben de bomen een eigenaar. Het zij particulier het zij overheid.
De bomen worden er natuurlijk niet beter van en als je erin klimt dan kun je ze beschadigen. Voor die schade ben je aansprakelijk, ook al zou er een bordje bij de bomen staan "Verboden in te klimmen", Die bordjes staan er over het algemeen niet dus denk ik dat het klimmen op zich niet strafbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staat wel vaak in een plaatselijke verordening dat het vetreden van openbaar groen niet is toegestaan. Dan is dus ook het klimmen in bomen verboden, of er nu een bordje bij staat of niet. En in bossen staat vaak aangegeven dat het wandelen is toegestaan op wegen en paden, ook dan is het dus verboden. Of je kind of volwassen bent doet niet ter zake.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is ook als volwassene toegestaan om in bomen te klimmen. Pas als je de boom beschadigd, zou je 'strafbaar' zijn, maar ik denk niet dat een politieagent(e) de moeite neemt om jou daarvoor te straffen.