Krijg je automatisch bericht wanneer je recht hebt op een erfdeel?Ook als het uit het bericht uit het buitenland moet komen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K

Antwoorden (6)

Ik kan je feitelijk vertellen dat dat niet zo is.

In mijn nabije omgeving meegemaakt dat het niet de moeite was om de enige directe erfgenaam te proberen te vinden in Nederland, terwijl vader dus in duitsland woonde (en altijd geleefd had)

Sterker nog ook geen overlijdingsbericht.

Ik zeg niet dat het nooit gebeurd, maar ik weet feitelijk dat het dus niet zo vanzelfsprekend is.
sterredag
13 jaar geleden
Dat is van meerdere factoren afhankelijk. De plaats waar die persoon is overleden. Want in het buitenland werkt de afwikkeling anders. Is die persoon een houder van het Nederlands paspoort want dan moet de afwikkeling hier ook in Nederland worden gehouden (paspoort is eigendom van de Nederlandse Staat) en hoe werkt de familie mee. Want het is helemaal niet zo moeilijk om verwarring te scheppen als het vaderland ver weg is. Bewust of onbewust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De erfgename krijgen altijd automatisch bericht indien zij ingeschreven zijn in een bevoklingsregister! en een testament hebben. Maar je moet wel zelf actief hier in zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er sprake is van een nalatenschap dan zal er een notaris worden aangezocht om de erf genamen op te sporen. Echter is er in de directe omgeving familie die alles zelf afgehandeld en er is geen testament bestaat het risico dat er verder niets gebeurd.
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wie zoekt die notaris dan verplicht aan?
Als je de Nederlandse nationaliteit hebt (ondanks dat je later in buitenland bent gaan wonen) en je hebt een testament op laten stellen bij een NL notaris, dan krijgen de erfgenamen automatisch bericht van deze notaris, ook al woont de erfgenaam in het buitenland. Vanzelfsprekend dienen je gegevens wel bekend te zijn bij de notaris, maar hij zal er alles aan doen om deze te achterhalen.

In dezelfde omstandigheden maar er is geen testament opgemaakt, dan wordt de erfenis afgehandeld door de naaste familie en moet je maar afwachten wat er gebeurd. Echter ook al is er geen testament, de NL wet blijft in zo'n geval ook gelden en je bent/blijft erfgenaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat krijg je alleen maar als iemand zich daarvoor wil of moet inspannen.