Hoeveel longstay afdelingen/klinieken zijn er voor tbs-patiënten?

Voor mijn profielwerkstuk wil ik dit graag weten. Helaas kan ik geen recente cijfers vinden (de enige cijfers die ik heb gevonden komen uit 2003) die geven weer dat het om twee longstay afdelingen/klinieken gaat. Volgens mij zijn het er tegenwoordig meer, maar hoeveel zijn dit er precies? En voor hoeveel mensen is er plek?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (1)

Op de site van de rijksoverheid had je meer kunnen vinden.

Er zijn 13 TBS klinieken en elke kliniek moet een longstay afdeling hebben, van de dertien zijn er slechts twee van de overheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor uw hulp, maar deze sites heb ik toevallig allebei al gebruikt voor mijn profielwerkstuk en het klopt dat er 13 tbs-klinieken zijn, want dat wist ik al. Ik geloof dat ik mijn vraag dan verkeerd geformuleerd heb (sorry!), want ik bedoelde met longstay afdelingen/klinieken dat er eventueel alleen tbs-klinieken zijn die alleen een longstay afdelingen kunnen hebben. Hopelijk weet iemand nog een goede bron! Op die sites staat alleen nergens dat elke kliniek een longstay afdeling moet hebben..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat een longstay kliniek verplicht is gesteld door de overheid is weinig tot niet bekend. Ben toevallig op de hoogte daar er een GGZ instelling ergens een TBS kliniek wilde opzetten, gemeente ging akkoord als er geen longstay afdeling bij was, overheid wees het af daar er een longstay mogelijkheid aanwezig moest zijn als mogelijke uitwijkhaven. TBS kliniek ging niet door.