Hoelang kun je aanspraak maken op je erfdeel van je ouders?

Stel je leeft in onmin en je weet niet dat je ouders of een van hen overleden is of zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (5)

Ze moeten beide overleden zijn. Tenzij ze hun kinderen onterft hebben. Is dat eerste het geval en het laatste niet, blijf je altijd aansprakelijk voor dat deel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor het afwikkelen van een nalatenschap zal een notaris ingeschakeld moeten worden. Dan is het mogelijk dat je een brief ontvangt waarin een persoon wordt voorgesteld van jouw familie die de afwikkeling zal doornemen met de notaris. Als je hier niets voor voelt kan je de notaris vragen dat voor de familie te doen. Daar zijn hoge kosten aan verbonden.

Maar je schrijft: stel je leeft in onmin. Ik zou in zo n geval helemaal niet willen erven. Net zo min dat ik zou willen dat die personen op mijn begrafenis komen. Wie mij in het leven niet kent, hoeft dat ook niet in de dood

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik had nog een stuk geschreven wat ik hier niet terug zie. Maar jij kunt jouw kindsdeel pas op eisen als beide ouders zijn overleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt altijd aanspraak maken op erfdeel van je ouders. of het moet zijn dat je ouders je bij notariële akte onterft hebben. Dat gebeurd weleens als je een crimineel verleden hebt of als zij menen dat je niet goed bezig bent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er geld of bezittingen zijn, wordt er altijd een notaris ingeschakeld die gaat zoeken naar erfgenamen. Dat kan een heel tijdje duren voor de notaris iedereen heeft gevonden. Als er niemand blijkt te zijn. (dus niet als er niemand is gevonden, maar als er niemand is), dan vervalt de erfenis aan de staat.
B.v. een banktegoed wordt pas vrijgegeven als alle erfgenamen hebben getekend.

Dus, tenzij je ergens in Timboektoe zit, word je echt wel gevonden.

Ik heb gehoord dat iemand op deze manier een lijst van broers en zusters onder ogen kreeg, waarvan hij niet eens wist dat hij ze had (was door de kinderbescherming opgevoed). Iedereen erfde toen een relatief klein bedrag van een tante.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland.
Als er een testament is opgemaakt bij een notaris en een van de ouders komt te overlijden, krijg je automatisch bericht van deze notaris, ook al zou je onterft zijn. Ook dat moet medegedeeld worden en recht op je legitieme aandeel behoud je altijd. In "normale" gevallen krijgt de langstlevende het gebruiksrecht over jou deel, maar je erft wel.
Bij geen testament (meestal valt er weinig te verdelen) geldt het NL erfrecht. Meestal wordt de "erfenis" (baten en schulden) afgehandeld door een familielid. Ook al leef je in onmin met de familie, ze dienen je op de hoogte te stellen/houden van de afwikkeling van de erfenis en het gedeelte waarop je recht hebt (pas op: ook op de negatieve baten 'schulden' hebt je recht). Doen ze dit niet dan handelen ze tegen de wet en moet je naar de rechter om je deel op te eisen. Dit recht verjaard niet.