waarom weten de meeste mensen niet het verschil tussen 'aanhouden' en 'staande houden' en noemen ze zelfs het verkeerde altijd?

Men spreekt meestal over 'aanhouden' terwijl het 'staande houden' is.
Als je wordt aangehouden wordt je altijd voorgeleid aan een (hulp) officier van justitie.
Bij een controle wordt je alleen staande gehouden om je identiteit e.d. te achterhalen.
Staande houden mag ook alleen een opsporingsambtenaar terwijl aanhouden iedereen mag, bij een vergrijp op heterdaad.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Omdat veel mensen veel dingen een beetje doorelkaar halen. Zie bv al die hopeloze discussies over de bijbel.

Toegevoegd na 20 seconden:
Ikzelf niet uitgezonderd trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat de meeste mensen nooit worden aangehouden volgens de definitie die je geeft. Daarmee is aangehouden worden in spreektaal hetzelfde als staande gehouden worden.

Voor de meeste mensen is het verschil dus niet interessant omdat ze weten wat er bedoeld wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Taalvervuiling slaat toe.
Volgens anderen is het een levende taal in ontwikkeling.
Ik erger me er vaak dat sommigen zich ergens aan irriteren. (is ook zoiets)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de meeste mensen hier nooit mee te maken hebben.

De retourvraag zou kunnen zijn: waarom maak je je daar druk om?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is en blijft een onzinnige regelgeving. Of er moet een bevoegde ambtenaar (politie) in de buurt zijn!